پاسخ به یک سوال…

c9b36217718a1a9791a8083795e7a589_L

 

 من یک پسر بیست و دوساله و دانشجو هستم . ما چطور می توانیم با این وضع حجاب و تیپ و قیافه هایی که خانم ها دارند گناه نکنیم . من هرچقدر که سعی می کنم به نامحرم نگاه نکنم نمی شود و این کار خیلی سخت است . من خودم دوست دارم که گناه نکنم . لطفا من را راهنمایی بفرمایید .

پاسخ :[۱] کار این جوانی که می خواهد خودش را حفظ بکند واقعا دشوار است . ما در مورد وعده های الهی در صبر بر گناه می گوییم ولی این کفایت نمی کند . یکی از راههای مقاومت در برابر گناه این است که ما زمینه های گناه را از بین ببریم . من واقعا نمی دانم که باید چه جوابی به این سوال بدهم . کسانی که مسئول اصلاح این محیط ها هستند باید به این سوال جواب بدهند . وقتی یک جوان در دانشگاه زمینه ی گناه را فراهم می بینند برای او خیلی سخت است که گناه نکند . کسانی که مسئول هستند باید سعی کنند که در این مکان ها زمینه ی گناه کمتر بشود . ما نباید زمینه ی گناه را فراهم کنیم و بعد بگوییم که شما در برابر این گناهان مقاومت کنید . ما وعده های الهی را در مورد صبر بر گناه گفته ایم . اگر این وعده ها داده شده است بخاطر سختی کار است . صبر در برابر گناه جهاد اکبر است و زمان ومکان نمی شناسد و این کار واقعا سخت است . وقتی عده ای داشتند از جنگ    برمی گشتند ، پیامبر به آنها گفت که شما از جهاد اصغر برمی گردید و آماده ی جهاد اکبر یعنی جهاد نفس باشید . جهاد با نفس یک جنگ همیشگی است و واقعا مشکل است . در کافی داریم که پیامبر فرمود : اگر کسی بخاطر خدا گناهی را ترک کرد در قیامت خدا او را راضی می کند . یکی از شارحین می فرماید که در این حدیث نفرموده است که خدا چگونه او را راضی می کند . زیرا عقل ما به حقیقت پاداش خدا نمی رسد . پاداش بقدری عظیم است که پیامبر در مورد آن توضیحی نداده است . خدا در مورد نماز شب می فرماید که کسی نمی داند ما چه چیزی برای آنها نگه داشته ایم . در واقع ما کنه حقیقت و لطف خدا را در مورد صابران بر گناه درک نمی کنیم . سوره توبه آیه ۷۲ می فرماید : خدا به مومنین و مومنات وعده می دهد که بهشت ، کاخ ها و بهشت جاودانه را به آنها می دهد و همچنین رضایت خدای بزرگ را به آنها می دهد . حدیثی است که جابر از پیامبرنقل می کند که وقتی مومنین به بهشت می روند ،خدا به آنها می گوید که آیا چیز دیگری هم می خواهید ؟ آنها می گویند که ما به همه چیز رسیدیم ، مگر چیز دیگری هم هست ؟ خدا می فرماید : بله ، اینکه شما از من راضی باشید و من هم از شما راضی باشم . اگر ما به این پاداش ها باور داشته باشیم مقابله با گناه برای ما راحت تر است . پیامبر می فرماید : هفت گروه هستند که در قیامت خدا آنها را زیر سایه ی خودش قرار می دهد . در روایت داریم که در قیامت زمین آتش است . فقط رد زیر سایه ی مومن آتش نیست . پس خدا به هفت گروه در قیامت سایه می دهد : آن جوانی است که بخاطر صحنه ی گناه چشمش را بپوشاند ، کسی که  زمینه ی گناه برای او پیش می آید ولی او بگوید که من از خدا می ترسم ، جوانی که وقتی به جوانی می رسد و نشاط و قدرت دارد,بگوید که خدایا من همه چیز دارم و ولی گناه نمی کنم ، جوانی که به یاد خدا بیفتد و اشکش از خوف خدا جاری بشود ، کسی که دلداده ی مسجد و خانه ی خداست و تعلقات دینی دارد ، کسی که صدقه مخفی می دهد و کسی که به بدهکاری مهلت بدهد . خوب است که بدهکار ، بدهی خود را بدهد ولی طلبکارها هم باید به بدهکاران فرصت بدهند . روایت داریم : اگر کسی به طلبکارش مهلت بدهد خدا برای هر روز مهلت ثواب صدقه را می نویسد . پس کسی که به طلبکار مهلت می دهد در واقع صدقه هم می دهد . کسی که با طلبکار کنار می آید خداوند هم در قیامت با او کنار می آید . ما به خدا بدهکار هستیم و خدا از ما خیلی طلبکار است . امام باقر (ع) می فرماید : در قیامت خدا عده ای را محشورمی کند که چهره و لباس وجایگاه هایشان نورانی است . اهل بهشت سوال می کنند که این ها پیامبران یا شهدا هستند ؟  خطاب می شود : خیر اینها کسانی هستند که با طلبکارها کنار می آمدند . محمدبن عمیر فردی بود که امام کاظم (ع) ، امام جواد (ع) و امام رضا (ع) را درک کرده بود. بعد از شهادت امام رضا (ع) او چهار سال در زندان بود و شکنجه می شد. بعد از چهار سال که او از زندان آزاد شد هیچ چیزی نداشت . فردی به خانه ی او آمد و گفت که من ده هزار درهم به شما بدهکار بودم . من خانه ام را فروخته ام وطلب خودم را آورده ام . او گفت : به خدا قسم چون از مولایم    شنیده ام ، با اینکه محتاج یک درهم هستم ولی درهمی  را از تو نمی گیرم . ( خانه جزو استثنائات است که نمی توان آنرا بعنوان طلب برداشت .) اگر کسی زمینه ی گناه را از بین ببرد ثواب این وعده ها را می برد .

[۱] -نکات تربیتی بیان شده توسط حجت الاسلام و المسلمین حسینی قمی