معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی: ۱۱۴ هواپیمای جدید دست‌دوم اماراتی نیست

139410271707525996923274

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری گفت، هواپیماهای جدیدی که قرار شد بخریم، هم نو و هم دست دوم اما جوان هستند. وی این موضوع که “شنیده شده برخی از هواپیماهایی را که امارات متحده عربی از شرکت ایرباس خریداری کرده و بدردش نخورده را ما می خریم”، رد کرد.

به گزارش خبرگزاری صالحین تهران بزرگ، محمد خداکرمی در گفتگوی ویژه خبری در پاسخ به این پرسش که هواپیماهایی که ایران در پسابرجام خریداری خواهد کرد چه زمانی وارد ناوگان هوایی کشور می شود، افزود: این هواپیماها به تدریج وارد ناوگان هوایی کشور می شوند و در پروازهای داخلی، منطقه ای و بین المللی به کارگیری خواهند شد.

وی ادامه داد: در ماه های اخیر مذاکرات فشرده ای درباره خرید هواپیما داشتیم اما منتظر روز اجرای برجام بودیم و اکنون آماده انعقاد قرارداد است که در سفر رئیس جمهور به پاریس امضاء خواهد شد.

خداکرمی معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری افزود:‌ بیش از ۲۵۰ فروند هواپیما داریم اما همیشه حدود ۱۰۰فروند از این تعداد به علت تعمیرات و کمبود قطعات زمین گیر بودند.

وی گفت :‌ روزانه حدود ۵۰۰ پرواز داخلی و ۱۷۰پرواز بین المللی داریم.

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری گفت:‌ هواپیماهایی که خریداری خواهیم کرد هم نو و هم دست دوم اما جوان هستند که باحضور این هواپیماها میانگین سنی هواپیما های ما کاهش خواهد یافت.

در ادامه مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور دیگر مهمان این برنامه هم با اشاره به برگزاری اجلاس هوانوردی در تهران گفت: از پنج شرکت اصلی سازنده هواپیما در جهان، ۴ شرکت در این اجلاس حضور یافتند و فقط شرکت بوئینگ حضور نداشت.

رحمت اله مه آبادی با بیان اینکه این همایش، بزرگترین همایش تاریخ هوانوردی کشورمان بود، افزود: حدود ۶۰۰ درخواست برای حضور در این همایش داشتیم که از این تعداد حدود ۱۷۰ درخواست پذیرفته شد.

وی ادامه داد: ۱۶۲ مهمان خارجی از ۴۵ شرکت و ۳۵ کشور و حدود ۱۰۰مهمان داخلی در این همایش حضور یافتند.

مه آبادی افزود: همه زنجیره های شرکتهای هواپیمایی از جمله سازندگان هواپیما ، تعمیر و نگه داری، بانک ها ، بیمه ها و شرکت هایی که اجاره به شرط تملیک می دهند و شرکت های تجاری سازی فرودگاه ها در این همایش حضور داشتند.

وی گفت: ‌۲۰۰ مذاکره در نخستین روز اجلاس هوانوردی انجام شد و فقط در حوزه فرودگاهی، ۵ یادداشت همکاری منعقد شد.

وی افزود: با اینکه صنعت هواپیمایی که یک صنعت با فناوری بالاست اما با اقتصاد مقاومتی توانستیم در زمان تحریم هم نیازهای خود را تامین کنیم.

مه آبادی گفت:‌ آنها تلاش کردند که ما را از پا در بیاورند اما در همه محورهای این صنعت رشد داشتیم و در برخی حوزه ها از جمله تعمیر و نگه داری به خودکفایی و به صدور خدمات مهندسی رسیدیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا فرودگاه های ما ظرفیت پذیرش ۱۱۴هواپیمایی را که می خواهیم بخریم دارد، گفت : به فکر ساختن ۲ فرودگاه در اهواز و بوشهر هستیم  و این هواپیماها به تدریج وارد ناوگان کشور می شوند .

مه آبادی افزود :‌ زیرساخت های لازم را باید توسعه دهیم اما منابع داخلی اجازه یک توسعه پرشتاب را نمی دهد و از سرمایه گذاری های خارجی هم استفاده خواهیم کرد.

در ادامه مجری پرسید : شنیده شده برخی از هواپیماهایی را که امارات متحده عربی از شرکت ایرباس خریداری کرده و بدردش نخورده به شرکت ایرباس برگردانده است، قرار است به ما فروخته شود آیا صحت دارد؟

خداکرمی با رد این موضوع گفت: برای خرید ۳۰۰ تا ۴۰۰ هواپیما با شرکت ایرباس مذاکره شده است اما ۱۱۴ هواپیمایی را که در مرحله اول خریداری می کنیم، نو هستند .

در ادامه والی اویسی خلبان بازنشسته و کارشناس صنعت هواپیمایی در ارتباط تلفنی با این برنامه در پاسخ به این پرسش که آیا زمینه برای نوسازی ناوگان هواپیمایی کشور آماده است یا خیر؟ گفت: زیرساخت های موجود ظرفیت حدود۴۰ تا ۵۰ هواپیمای جدید را دارد و فعلا بیش از آن ظرفیت ندارد.

وی با اشاره به اینکه تحریم های ناجوانمردانه مشکلاتی را برای ما به وجود آورده است، افزود: باید زیرساخت های صنعت هوانوردی را برای ورود هواپیماهای جدید آماده کنیم.

اویسی افزود : برای هر هواپیما حدود ۶ تا ۸ خلبان نیاز داریم اما زیرساخت لازم برای آموزش خلبانان وجود ندارد .

وی گفت :‌ باید از سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای آماده زیرساخت ها استفاده کنیم .

اویسی با اشاره به اینکه قبل از تحریم ها در منطقه در زمینه صنعت هواپیمایی مقام اول را داشتیم، افزود : باید تلاش کنیم پس از رفع تحریم ها جایگاه قبلی خود را به دست بیاریم .

در ادامه مه آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور گفت :‌ حدود ۴۰۰ کمک خلبان بیکار داریم که با آموزش لازم می توانند مدارج بالاتر خلبانی را طی کنند و کاپیتان شوند.

وی ادامه داد :‌ در حوزه فرودگاهی برای توسعه زیرساخت های چند فرودگاه از جمله فرودگاه امام مشکل داریم و منابع مالی لازم را نداریم.

مه آبادی درباره درآمدهای پرواز های عبوری گفت: پارسال حدود ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد از حدود ۴۵۰پرواز عبوری داشتیم که اکنون به حدود۹۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود :ساخت حدود ۸ باند فرودگاهی حدود ۹۰۰ میلیارد تومان هرینه دارد.

مه آبادی با اشاره به اینکه ۲ باند فرودگاه بین المللی مهرآباد حدود ۴۰ سال بازسازی نشده است گفت: باید ۲۰۰ میلیارد تومان برای بازسازی آن ها هزینه شود .

وی افزود: با توجه به اینکه مجموعه نظام از جمله شورای عالی امنیت ملی ، نهادها نظامی ، دولت و مجلس شورای اسلامی برای توسعه صنعت هواپیمایی کشور بسیج شدند بنابراین امیدواریم این صنعت توسعه یابد .