خودشناسی-مرتبه نباتی-زمان و مکان جماع

 از ابوسعید خدری منقول است که حضرت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم ) وصیت نمود به حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) :

39461

. . . یا علی (علیه السلام) با زن خود جماع مکن در :

  • اول ماه و میان ماه که دیوانگی و خوره به آن زن و فرزندانش راه میابد .
  • بعداز نماز ظهر که اگر فرزندی بهم رسد احول ( دوبین ) خواهد بود .
  • در حال سخن گفتن که اگر فرزندی بهم رسد ایمن نیستی که لال شود .
  • در حال نگاه کردن به فرج زن خود که اگر فرزندی بهم رسد کور می شود .
  • به شهوت زن دیگر که اگر فرزندی بهم رسد دیوانه شود یا خنثی (نه مرد نه زن)شود .
  • حالی که هر کدام یک دستمال جداگانه ندارید که دشمنی میان شماپیدا می شود و آخر به جدایی می کشد .
  • در حال ایستاده که آن فعل خران است و اگر فرزندی بهم رسد مانند خران بر رختخواب بول کند .
  • در شب عید فطر که اگر فرزندی بهم رسد شر بسیار از او ظهور نماید .
  • در شب عید قربان که اگر فرزندی بهم رسد چهار یا شش انگشت می شود .
  • در شب نیمه شعبان که اگر فرزندی بهم رسد شوم باشد و در رویش نشان سیاهی باشد .
  • در روز آخر ماه شعبان که اگر فرزندی بهم رسد یاور ظالمان باشد .
  • در زیر درخت میوه دار که اگر فرزندی بهم رسد سرکرده ظلم و خونریز می شود .
  • در برابر آفتاب که اگر فرزندی بهم رسد همیشه در بدحالی و پریشانی باشد تا بمیرد .
  • درمیان اذان و اقامه که اگر فرزندی بهم رسد جری باشد در خون ریختن .
  • بی وضو بازن باردار که اگر فرزندی بهم رسد کوردل و بخیل شود .
  • بر پشت بام که اگر فرزندی بهم رسد منافق ،ریاکار و صاحب بدعت شود .
  • در شب اول سفر که اگر فرزندی بهم رسد اسراف کار شود که اسراف کاران برادران شیطانند .
  • در سفری که سه روز راه باشد که اگر فرزندی بهم رسد یاور ظالمان باشد .
  • در ساعت اول شب که اگر فرزندی بهم رسد ایمن نباش از ساحر شدنش و از اینکه دنیا را بر آخرت ترجیح دهد .

     . . . یا علی(علیه السلام) با زن خود جماع بنما در :

  • در شب دوشنبه که اگر فرزندی بهم رسد حافظ قرآن و راضی به قسمت خداوند باشد.
  • در شب سه شنبه که اگر فرزندی بهم رسد سعادت اسلام روزی او شود ،دهانش خوشبو ، دلش رحیم، دستش جوانمرد و زبانش از غیبت و بهتان پاک باشد .
  • در شب پنجشنبه که اگر فرزندی بهم رسد حاکمی از حکام شریعت یا عالمی از علما باشد.
  • در روز پنجشنبه وقتی که آفتاب در میان آسمان باشد که اگر فرزندی بهم رسد شیطان نزدیک او نشود تا پیر شود و سلامتی در دنیا و دین را خدا روزی او می نماید .
  • در شب جمعه که اگر فرزندی بهم رسد خطیب و سخنگو باشد.
  • در روز جمعه بعداز عصر که اگر فرزندی بهم رسد از دانایان مشهور باشد .
  • در شب جمعه بعداز نماز خفتن که اگر فرزندی بهم رسد امید هست آن فرزند از ابدال باشد .

     یا علی(علیه السلام) این وصیت را از من بیاموز که از جبرئیل (علیه السلام) آموختم .  

وسایل الشیعه – حدیث ۲۵۵۵۹

 

 نکته ۱ : این محدودیت ها که البته روایات دیگری هم مکمّل آن وجود دارد که در کتب روایی مثل حلیه المتقین جمع آوری گردیده است ، از باب کراهت می باشند و مربوط به زمانی است که قصد فرزندآوری مطرح باشد ، لذا در سایر اوقات هیچ منعی ندارد

( یعنی نتایج بدِ مذکور دیگر بر آن مترتّب نخواهد بود زیرا انعقادی رخ نداده است ولی همچنان مکروه است ) .

 

 نکته ۲ : این حدیث اهمیت انعقاد نطفه و ضرورت دقت در زمان آن را روشن می سازد و به ما می آموزد که ای فرزند آدم ، تو که در کاشت زمین کشاورزی ات آنقدر وسواس بعمل می آوری که مبادا کشت  شما هدر رود و یا به نتیجه مطلوب نرسد بدان در این کشت زار که

 

( نِسَآؤُکُم حَرثٌ لَّکُم )

 آیۀ ۲۲۳ مبارکۀ بقره

      باید دوصدچندان ظرافت و دقت به خرج دهی ، زیرا می خواهی به انشاء صورت انسانی بپردازی به اذن الله ،که اشرف مخلوقات است ، پس در چنین شرایطی کسی نخواهد گفت این دقت عمل ها کار دشواری است .

 

نکته ۳ : یک انسان هم می خورد ، هم رشد می کند و هم تولیدمثل می نماید ، اگر در هر یک از این امور عقل را حاکم ساخته و طبق فرمایشات وحی یا همان شرع مقدس عمل نماید ، همین خوردن و رشد و تولیدمثل او می شود انسانی وگرنه در همین امور او از مرتبه گیاهی تجاوز نکرده است و شما می دانید که مرتبه گیاهی از مرتبه حیوانی پایین تر است .

)   أُوْلَـئِکَ کَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَـئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ )

سوره مبارکه اعراف – آیۀ ۱۷۹

( آنان همانند چهارپایان بلکه گمراه‏ترند ، آنها همان غافل‏ماندگانند )