مبانی تشکیلات – ضرورت تحقّق تشکّل های خرد در ذیل تشکیلات کلان حکومت اسلامی

در یک نگاه کلان ، اسلام برای رسیدن به هدف اساسی خود که عبارتست از انسان سازی یا همان محقّق شدنِ کشور و دنیایِ اسلامی ، نیاز به تحقّق دولتِ اسلامی دارد و به ثمر رسیدن دولتِ اسلامی منوط به داشتن نظامِ اسلامی است و زمینه سازِ شکل گیری این نظام ، قیام و حرکت انقلابی مؤمنین آگاه در پرتو رهبری الهی است.

2654

در تمامی مراحل بیان شده ، آنچه ضرورت آن بسیار حائز اهمّیّت می باشد ، داشتن تشکیلات و دانش و توان ادارۀ تشکیلات اسلامی است .

(شکل گیری امّت اسلامی) = دنیای اسلامی

انسان سازی                                 

 

جامعۀ اسلامی = کشور اسلامی

دولت اسلامی

نظام اسلامی

شروع حرکت اسلام در یک جامعه ( انقلاب اسلامی )

مقام معظّم رهبری در تبیین این مبانی می فرمایند :

((  انقلاب یعنى دگرگونى بنیادی ، البته این دگرگونى بنیادى در اغلب موارد بدون چالشهاى دشوار و بدون زورآزمایى، امکانپذیر نیست؛ اما معنایش این نیست که در انقلاب حتماً بایستى اغتشاش و شورش و امثال اینها باشد؛ نه، ولى هر شورش و هر اغتشاش و هر تهیّج عام و توده‌اى هم معنایش انقلاب نیست؛ هر تحولى هم معنایش انقلاب نیست؛ انقلاب آن‌جایى است که پایه‌هاى غلطى برچیده مى‌شود و پایه‌هاى درستى به جاى آن گذاشته مى‌شود. این قدمِ اوّل است.(۱۲/۹/۷۹)

نظام اسلامى یعنى چه؟ یعنى منبع تقنین و معیار و ملاک اجرا و ارکان تصمیم‏ گیرى در کشور معلوم شد چیست؛ ارکان حکومت- قوه ‏ى مجریه، قوه‏ى مقننه، رهبرى، قوه‏ى قضاییه و دیگر ارکان- چیده شد و قانون اساسى آمد همه‏ ى اینها را تثبیت کرد؛ لذا پایه‏ گذارى‏ هاى اصولى انجام گرفت.(۸/۶/۸۴)

دولت اسلامی : بعد از آن که نظام اسلامى پیش آمد، نوبت به تشکیل دولت اسلامى به معناى حقیقى مى‌رسد؛ یا به تعبیر روشن­ تر، تشکیل منش و روش دولتمردان- یعنى ماها- به گونه اسلامى؛ چون این در وهلۀ اول فراهم نیست؛ بتدریج و با تلاش باید به وجود آید. مسؤولان و دولتمردان باید خودشان را با ضوابط و شرایطى که متعلق به یک مسؤول دولت اسلامى است، تطبیق کنند. یا چنان افرادى- اگر هستند- سر کار بیایند؛ یا اگر ناقصند، خودشان را به سمت کمال در آن جهت حرکت دهند و پیش ببرند.(۲۱/۹/۸۰)

دولت اسلامى‏ که بتواند مقاصدى را که ملت ایران و انقلاب عظیم آنها داشت، تأمین کند، دولتى است که در آن رشوه نباشد، فساد ادارى نباشد، ویژه‏ خوارى نباشد، کم‏کارى نباشد، بى‏ اعتنایى به مردم نباشد، میل به اشرافى‏ گرى نباشد، حیف و میل بیت‏ المال نباشد، و دیگر چیزهایى که در یک دولت اسلامى لازم است. در تعالیم امیرالمؤمنین (علیه السلام) در نهج ‏البلاغه، همه‏ ى اینها وجود دارد.(۲۸/۵/۸۴)

البته دولت اسلامىِ کامل به معناى واقعى کلمه، در زمان انسان کامل تشکیل خواهد شد؛ ان‏شاءاللَّه. خوشا به حال کسانى که آن روز را درک مى‏کنند. همه‏ى ما انسانهاى ناقصى هستیم. ما به قدر توان و تلاشِ خود مى‏خواهیم مجموعه‏ى کارگزاران حکومت را- که خودمان هم جزو آنها هستیم- به نقطه‏یى برسانیم که با نصاب جمهورى اسلامى تطبیق کند. ما مى‏خواهیم خود را به حد نصاب نزدیک کنیم. اگر دولتى مى‏آید و مى‏گوید هدفم این است که این را تحقق ببخشم، خیلى چیز مبارک و خوبى است. (۸/۶/۸۴)

ما در کدام مرحله‌ایم؟ ما در مرحله‌ سومیم؛ ما هنوز به کشور اسلامى نرسیده‌ایم. نمى‌توانیم ادّعا کنیم که ما یک دولت اسلامى هستیم؛ ما کم داریم. ما باید خودمان را بسازیم و پیش ببریم. ما باید خودمان را تربیت کنیم.(۱۲/۹/۷۹)

کشور اسلامى یعنى کشورى که اسلامِ حیات‏بخش، اسلامِ نشاط آور، اسلامِ تحرک‏آفرین، اسلامِ بدون کج‏اندیشى و تحجر و انحراف، اسلامِ بدون التقاط، اسلامِ شجاعت‏بخش به انسانها، و اسلامِ هدایت کننده‏ى انسانها به سوى علم و دانش بر آن حاکم است؛ اسلامى که با همان شکلى که در قرن اولِ اسلامى به آن عمل شد، توانست یک مجموعه‏ى پراکنده را به اوج تمدن تاریخى و جهانى برساند و تمدن و دانش او بر دنیا سیطره پیدا کند. سیطره و تسلط علمى به دنبال خود عزت سیاسى هم مى‏آورد؛ رفاه اقتصادى هم مى‏آورد؛ فضایل اخلاقى هم مى‏آورد؛ اگر کشور به معناى واقعى کلمه اسلامى شود.(۲۸/۵/۸۴)

امّت اسلامی : از مرحله (کشور اسلامی) که عبور کنیم، بعد از آن، دنیاى اسلامى است. از کشور اسلامى مى‌شود دنیاى اسلامى درست کرد. الگو که درست شد، نظایرش در دنیا به وجود مى‌آید.(۱۲/۹/۷۹) ))

ساختار حکومت اسلامی که در بالا تبیین گردید ، یک سیستم بسیار بزرگ اجتماعی است ، که اهدارف کلانی را دنبال می کند .

در چنین تشکیلات بزرگی ضرورت دارد ، اجزای کوچکتری با اهداف خاص تر و محدود تر هر کدام قسمتی از بار بزرگ این ساختارِ گسترده را بر دوش بکشند ، این اجزای کوچکتر همان تشکّل های انقلابی در عرصه های گوناگون می باشند .

تشکّل هایِ درونیِ حکومت اسلامی همچون اعضا و جوارحِ بدن انسان می باشند ، که هریک باید وظیفۀ خود را به نحو احسن انجام دهند تا در مسیرِ تحقّقِ کشور اسلامی قرار بگیریم .