۱۲ توصیه ضروری برای حفظ سلامتی سالمندان از منظر طب سنتی

در این مطلب به ۱۲ توصیه ضروری برای حفظ سلامتی سالمندان از منظر طب سنتی اشاره و پرهیزات لازم برای سنین سالمندی نیز ذکر شده است.

برای حفظ سلامتی سالمندان باید موارد متعددی را رعایت کرد از جمله:

ــ پرهیز از روش‌های خونگیری از جمله فصد، حجامت و زالو به‌خصوص از دستها و پاها، بعد از ۶۰سالگی (مگر در موارد نادر با تجویز طبیب)

ــ پرهیز از مصرف غذاهای سرد و آماده و کنسروی

ــ پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های سرد

ــ پرهیز از مصرف سرکه و ترشیجات

ــ پرهیز از شب گرسنه خوابیدن (نخوردن شام)

ــ پرهیز از یبوست

توصیه‌های لازم برای سالمندان

ــ حمام کردن با آب گرم (آب سرد یا تعریق زیاد در حمام هر دو در سنین پیری مناسب نیست)

ــ نوشیدن نوشیدنی‌های گرم

ــ استفاده از غذاهایی که هضم راحت دارند مثل آبگوشت با گوشت لطیف (گوسفند، مرغ یا بلدرچین) و زرده تخم‌مرغ عسلی

ــ افزایش تعداد وعده‌های غذایی و کاهش حجم غذا در هر وعده

ــ شیر گرم همراه با عسل یا نبات یا زنجبیل (بهترین مصلح برای شیر در کهنسالان، زنجبیل است)

ــ برخی تنقلات توصیه‌شده: انجیر تازه و خشک، انگور، مویز بدون دانه (این تنقلات علاوه بر تأمین انرژی مورد نیاز، باتوجه به شیوع یبوست در این سنین برای لینت طبع هم مفیدند)

ــ ماساژ معتدل (نه سخت نه نرم) همراه با روغن

ــ استعمال عطر و روایح خوشبو

ــ پیاده‌روی روزانه به‌خصوص هنگام صبح و عصر

ــ استفاده از هوای بهاری (در فصول سرد مثل پائیز و زمستان استفاده از بخور گرم برای مرطوب کردن هوا و کاهش خشکی بدن)

ــ یک فعالیت بدنی مناسب برای سالمندان؛ نشستن به‌روی صندلی متحرک یا تاب‌سواری

ــ در صورت امکان روغن‌مالی بدن هر روز صبح یا پس از هر بار استحمام با روغن‌های معتدل نظیر روغن بادام شیرین.