ل اختلافات بین شیعه و سنی با فحش و ناسزا ممکن نیست/ داعش نتیجه حل نکردن اختلافات بین مذاهب اسلامی است

84880-jpg

آیت الله جوادی آملی گفت: اگر روش احترام به یکدیگر و بررسی محققانه نظرات و آرا مخالف بین شیعه و سنی جاری بود، دیگر امروز شاهد به وجود آمدن داعش نبودیم.

به گزارش خبرگزاری صالحین تهران بزرگ؛ آیت‎الله جوادی آملی در درس خارج تفسیر خود در ادامه تفسیر سوره مبارکه حجرات گفت: سوره مبارکه حجرات در مدینه نازل شد و بخشی از آداب و اخلاقیات و وظایف مردم را نسبت به پیشگاه حضرت محمد(ص) مشخص کرده است، در مکه کمتر این آداب رعایت می‎شد و توقعی نبود اما در مدینه که حکومت تشکیل شد و مردم با پیامبر(ص) رفت‎وآمد دارند باید آداب و نظمی داشته باشد.

وی افزود: خطوط کلی نظام اسلامی در قرآن آمده است اما جزئیاتی همچون کیفیت نماز صبح و مانند آن در قرآن نیامده و بر اساس سیره اهل‎بیت(ع) است، در سوره احزاب نیز بخشی از این آداب اجتماعی بیان شده است که زودتر نزد محضر پیامبر(ص) نروند، هنگامی که غذا صرف کردند زود بروند تا به پیامبر(ص) آزاری نرسانند، این مسائلی که درباره کیفیت ارتباط امت با امام است را خداوند مشخص می‎کند.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به این‎که نباید روی جهالت به حرف هر کسی که خبری می‎آورد، اعتماد کرد، ابراز کرد: قرآن می‎فرماید اگر گزارشگری به شما خبری داد شما تحقیق کند، چون ممکن است سهو و نسیان و عمد و خطایی در خبر باشد، بی‎تحقیق اگر اعتماد کردید ممکن است، عواقبی داشته باشد، اگر کسی آمد که فسقش در نزد شما آشکار است و خبری داد تحقیق کنید، یا نه اگر کسی آمد که احتمال فسقش را می‎دهید نیز تحقیق و تبین کنید.

وی ادامه داد: جهالت در مقابل عقل است، آن عقل عملی که عبادت خدا را انجام بدهد و بهشت را به دست بیاورد را ندارند، جاهلیت هم روی همین جهالت بنا شد، از این آیه حجیت خبر واحد به دست نمی‎آید، اصولا اصول یک علم تأسیسی نیست، بلکه یک علم امضایی است، اگر یک کسی در تمام عمر قرآن را ندیده باشد می‎تواند در اصول محقق باشد، به دلیل این‎که این حرف‎ها قبل از اسلام بود، بعد از اسلام هم بود و همین‎طور ادامه دارد و در کشورهای غیراسلامی هم هست، اما حالا که در حوزه اسلام آمده علمی نیست که به قرآن متکی باشد.

حضرت آیت‎الله جوادی آملی با اشاره به این‎که ما آن روحانی که سرسپرده به اهل‎بیت(ع) باشد، کم داریم، خاطرنشان کرد: این جوانانی که تازه به قم می‎آیند و طلبه می‎شوند، گاه اصلا قرآن را ندیده است و می‎تواند اصول و کفایه را یاد بگیرد و مجتهد شود، علم ما یک علم قرآنی نیست، اگر علم ما یک علم قرآنی بود و «قال‎الله» بود، کار خودش را انجام می‎داد، ما باید حواسمان جمع باشد که عمرمان را در چه چیزی صرف می‎کنیم.

وی با اشاره به روش‎های پاسخ به شبهات از سوی سیدمرتضی، بیان کرد: اگر روش احترام به یکدیگر و بررسی محققانه نظرات و آرا مخالف بین شیعه و سنی جاری بود، دیگر ما امروز داعش نداشتیم، آن جهنم منتظر سقیفه است و حرفی درش نیست، اگر نه این او را سب و لعن می‎کرد و او دیگری را سب و لعن نمی‎کرد دیگر ما داعش نداشتیم، این‎که ما فحش بدهیم و آن‎ها هم فحش بدهند نتیجه‎اش داعش است.

استاد اخلاق حوزه علمیه بیان کرد: ذات اقدس اله پیامبر(ص) را ادب کرد، به پیامبر(ص) فرمود به امام علی(ع) بگو که او از من و من از اویم، خدا می‎داند که چه قدر در روحیه پیامبر(ص) اثر گذاشت، جهنم منتظر سقیفه است، اما یک ملتی با یک ملت دیگر این‎طور که راه سیدمرتضی نبود، نتیجه‎اش همین داعش است، این دارالتقریب سعی‎هایشان مشکور است اما بالاخره بحث‎ها باید یک روزی حل شود، اختلاف نظر و اختلاف رأی را باید تقدیس کرد، اما یک وقت یک نفری مشکل دارد، حکومت باید آن را ادب کند، اما اگر کسی مشکلی ندارد، همان طور که سیدمرتضی گفته است نظرش باید محترم باشد.