ایران به جایگاه دوم رشد علمی دنیا دست یافت

joihouh

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اطلاعات درج شده در آی.اس.آی نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران در بین ۲۵ کشور دنیا با ۱۱.۵ درصد رشد کمی تولید علم در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۲۰۱۴ و با یک پله صعود به جایگاه دوم دنیا دست یافت.

به گزارش خبرگزاری صالحین تهران بزرگ؛ وحید احمدی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از خرد جمعی مناطق آموزشی برای برنامه‌ریزی در حوزه پژوهش و فناوری استفاده می‌کنیم اظهار داشت: این اقدام در راستای فعال کردن دانشگاه‌ها در مسیر سیاست‌گذاری کلان در حوزه پژوهش و فناوری انجام می‌شود.

وی افزود: براساس اطلاعات درج شده در آی.اس.آی نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران در بین ۲۵ کشور دنیا از لحاظ رشد کمیت تولید علم در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۲۰۱۴ یا بک پله صعود به جایگاه دوم دنیا دست یافت.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: همچنین به استناد این پایگاه جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۵ حدود ۱۱٫۵ درصد رشد تولید علمی را از آن خود کرده است که بعد از روسیه با ۱۸ درصد بالاترین میزان رشد کمیت تولید علم در دنیا را تجربه کرده است.

وی تصریح کرد: بعد از ایران، برزیل، استرالیا، لهستان و ترکیه بیشترین میزان رشد کمیت تولید علم در سطح بین‌المللی را داشته‌اند و این کشورها بین ۹ تا ۱۱ درصد رشد را تجربه کرده‌اند.

احمدی گفت: انتشار نتایج پژوهش در معتبرترین مجلات بین‌المللی نشان از قدرت علمی اعضای هیئت علمی کشور دارد اما منطبق با سیاست‌های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری کمیت تولید علم یکی از ابعاد توسعه است و در این راستا سایر ارکان تولید علم اعم از دیپلماسی علمی، کیفیت تولیدات علمی و اثرگذاری فن‌آورانه و نوآورانه نیز از مسائل با اهمیت در این حوزه است.

وی با اشاره به اینکه ایران رتبه یک جهان را در تولید مقالات بالای یک درصد را دارد، افزود: شاخص نوآوری جهانی ایران در سال‌های گذشته ضعیت خوبی را نداشت اما با اقدام انجام شده رتبه ایران در این شاخص در سال ۲۰۱۶ نسبت به ۲۰۱۵ با با ۲۹ پله صعود به رتبه ۸۶ رسیده است.

معاون وزیر علوم با اشاره به اینکه لازم در تحصیلات عالیه رتبه چهارم کشور را دارد، عنوان کرد: در مسیر رشد عملی تنگناهای مختلفی اعم از مالی، تأمین اعتبار و مشکلات ساختاری و ارتباطی وجود دارد اما با این وجود میزان رشد حاصل شده در کشور چایگاه قابل قبولی است.

وی با اشاره نقش دانشگاه‌ها در تأمین نیازهای کشور در حوزه اقتصاد، توسعه و تولید ناخالص داخلی گفت: طبق برنامه سهم فناوری در تولید ناخالص داخلی باید به سه درصد می‌رسد که در حال حاضر زیر نیم درصد است که امیدواریم در امسال به سهم یک درصدی برسد.

احمدی تأکید کرد: به دنبال مأموریت‌گرا کردن آموزش عالی در راستای ارتقای کیفیت علمی هستیم و در این راستا ساختار پژوهش‌ها باید با استانداردهای بین‎المللی تعریف شده در آموزش عالی منطق شود.

وی با انتقاد از وضعیت هرم آموزش عالی افزود: میزان گرایش به سمت مدارک دکترا هرم آموزش عالی در کشور را دچار مشکل کرده چرا که ازدیاد فارغ‌التحصیلان عالیه آسیب‌زا است و باید این رویه کنترل، هدایت و مدیریت شود.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به ضرورت برقراری ارتباط صنعت با دانشگاه عنوان کرد: در این راستا تفاهم‌نامه‌های بسیاری با وزارت‌خانه‌های نفت، صنایع و نیرو برای استفاده از ظرفیت آنها منعقد شده است.

وی رقابتی کردن شرکت‌های دانش بنیان از طریق ایجاد فضای بین منطقه‌ای و بین‌المللی برای عرضه و صادرات محصول تولیدی جزء برنامه‌های اولویت‌دار وزارت علوم برشمرد و افزود: دانشگاه‌ها باید افراد دارای صاحب ایده و نوآور و فکر دارای قابلیت تجاری شدن را شناسایی کنند و این افراد به پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد معرفی شوند.

احمدی با بیان اینکه آموزش عالی باید اقتصادی شود تا خلاقیت و نوآوری را به دنبال داشته باشد، گفت: تاکنون ۷۰ میلیارد تومان حمایت مالی از محل ردیف‌های متمرکز وزارتخانه داشتیم.

وی با اشاره به معافیت‌ مالیاتی ۱۵ ساله شرکت‌های دانش بنیان بیان کرد: براساس قانونی که در مجلس به تصویب رسید دستگاه‌هایی که در حوزه پژوهش و فناوری سرمایه‌گذاری می‌کنند نیز از معافیت مالیاتی بهره‌مند می‌شوند.

معاون وزیر علوم با اشاره به تصویب چهار پروژه ملی در حوزه اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: پنج دانشگاه کشور باید به تراز بین‌المللی قرار گیرند و دانشگاه‌ها براساس نیاز جامعه باید مشکلات کلان بنگاه‌های اقتصادی کشور را رفع کنند.