چگونه افسارگسیختگی سیاسی فائزه هاشمی به متهم کردن دین رسید؟

139312011224162414785714

به نظر می رسد فائزه هاشمی عادت دارد هر از گاهی با سخنان جنجال برانگیز و عموما ضد نظام و ضد ارزش های اسلامی به تامین خوراک رسانه های غربی بپردازد، این در حالی است که افسارگسیختگی سیاسی و اندیشه ای وی که این بار علیه حکومت اسلامی نمود پیدا کرده است.

 به گزارش خبرگزاری صالحین تهران بزرگ،سایت «سازمان بسیج جامعه زنان کشور» نوشت:  هنوز مدت زیادی از ادعای سخیف و توهین آمیز فائزه هاشمی در حمایت از فرقه ضاله بهائیت نگذشته است که بار دیگر در اواخر تیرماه با شرکت در محفلی در تبریز که متشکل از جمعی از اپوزیسیون نظام و فعالان فتنه سال ۸۸ بود، به ابراز عقیده مغرضانه در حوزه دین اما این بار در سطح وسیعتری یعنی حاکمیت دینی می پردازد.

پخش فیلم سخنرانی فائزه هاشمی در این جلسه و پخش شدن محتوای صحبت های وی باعث واکنش های مختلفی شد. در این محفل دختر هاشمی رفسنجانی در نقد حکومت دینی می گوید: “من معتقدم که حکومت ها به دلیل اینکه خطاهایی که دارند را به پای دین می نویسند به دین آسیب می زنند و به خاطر همین که دین آسیب نبیند و مردم حالت دین زدگی پیدا نکنند حکومت اگر دینی نباشد بهتر است. من خیلی با حکومت دینی به این دلیل موافق نیستم.”

این اظهار نظر بسیار شبیه به فرضیات شکست خورده سکولارهاست که در دوره رنسانس با شعار حفظ قداست دینی و با هدف جدایی دین از سیاست، زمینه فاصله گرفتن مردم از آموزه های مسیحیت را ایجاد کردند و نتیجه آن صدمات جبران ناپذیری که مهمترین آنها مرگ اخلاق بود را به بدنه این کشورها وارد کرد.

دختر سردار سازندگی بدون توجه به اینکه اشرافی گری را چه کسانی پس از انقلاب در ایران باب کردند، ادامه می دهد: “شاید در ابتدای انقلاب گفته می شد که این حکومت با حکومت های دیگر فرق دارد و می تواند اسلام واقعی را پیاده کند ولی در مرور زمان دیدم نه؛ نه تنها حاکمان ما اسلام واقعی را پیاده نکردند بلکه جامعه ما هم نسبت به دین به خاطر عملکرد حاکمیت گریزان شد.”

وی مصداق بارز این موضوع را حجاب می داند و می گوید: “اگر ما حجاب خانم ها را با ۱۰ الی ۱۵ سال پیش مقایسه کنیم و برگردیم به اول انقلاب می بینیم سال به سال حجاب کم رنگ تر شده است.”

این اظهار نظر در حالی صورت می گیرد که فائزه هاشمی با زیر سوال بردن هنجارهای اسلامی در جامعه از جمله دیدار با فرقه ضاله بهائیت، همواره نظرات هنجارشکنانه در زمینه حجاب در جامعه ارائه کرده است.

نظرات مغرضانه وی به این بحث ختم نشده و به بیان نظری در خصوص تحقیقی! دست زده است، در حالیکه نتیجه گیری از تحقیقات در سطح عام بسیار حساس است، وی که دارای تحصیلات دانشگاهی است در خصوص درصد دین داری جوانان با استناد به مشاهداتش در دانشگاه خودش! می گوید: “ما در دانشگاه خودمان که بودیم از ۸۰ نفر کارمند من و چند نفر از کارمندان روزه می گرفتیم. در مجموع اگر بشماریم ۱۰۰ تا از ۸ هزار دانشجو هم روزه بودند. بیشتر از این هم نیستند.”

این در حالی صورت می گیرد که هنوز هم نظریه پردازان و کارشناسان مسائل اجتماعی و سنجش دینداری در جامعه نمی توانند اظهار نظر در خصوص میزان دینداری را با قاطعیت تایید و یا رد کنند اما دختر رئیس تشخیص مصلحت نظام، بار دیگر به واکاوی این شرایط خودساخته دست می زند و با قاطعیت نتیجه گیری اشتباه خود را فریاد می زند!

به نظر می رسد نماینده سابق مجلس از فتواهای به روز و اظهار نظرات علمای دینی اسلام در خصوص مسائل جاری کشور و جهان غافل است و یا برای پنهان کردن موضع گیری های شفاف و صریح این علما در بحث اشرافی گری، رانت خواری، حجاب و عفاف، حمایت از مسلمانان جهان و مردم مظلوم منطقه، این بار دلیل ناکارآمدی دین را مشکلات فقهی آن دانسته نوک پیکان اتهام واهی دین زدگی را به طرف مجتهدین دینی گرفته و می گوید: “دین به شرطی که به روز باشد و مجتهدین ما به وظیفه خود عمل کنند و فتواهای به روز و منطبق با عقل بدهند و از منابع دینی و بخصوص عقل نهایت بهره برداری بشود، می تواند دین کاملی باشد!”

وی در انتها به جمع بندی نظرات مغرضانه خود پرداخته و نسخه رهایی بخش جامعه فعلی را جدایی دین از سیاست اعلام کرده و می گوید: “به همین دلیل من فکر می کنم حکومت دینی بیشتر دین را خراب می کند و سو مدیریت ها و ظلم ها را به نام دین تقویت می کند که اثر منفی در اذهان عمومی می گذارد.”

بخشی از تجمل گرایی، اشرافی گری، تجربه بالاترین نرخ تورم در دوران پس از انقلاب و تجربه اظهارنظرهای غیرکارشناسانه و بعضا افراطی و مثال هایی از این دست، محصول دورانی بود که پدر فائزه هاشمی به عنوان بالاترین مقام اجرایی در کشور مشغول خدمت بود و بخش دیگر آن در دورانی صورت گرفت که فائزه به عنوان نماینده مردم تهران متصدی تصمیم گیری در سطح کشور بود و در این دوران اقدامی در جهت تعمیق باورهای دینی مردم انجام نداده است و با پرونده رنگینی که در حمایت از اقدامات سران فتنه، حمایت از بهائیت، کشف حجاب و در زمینه حکومت دینی دارد همواره سعی بر سوال بردن ارزش های انقلاب دارد!

فائزه هاشمی مصداق یکی از طلبکاران از انقلاب، چگونه می تواند اشکال کار خود و عقبه خود را در حکومت دینی بداند و به خود حق بدهد که در این زمینه بسیار مهم و اساسی که فلسفه تمام انبیاء الهی در زمینه تاسیس حکومت دینی و گسترش فضایل اخلاقی با ایجاد این حکومت است، اظهار نظر کند و آن را زیر سوال ببرد؟