گام‌های متفاوت آستان قدس برای رفع ‌محرومیت و خدمت‌رسانی به زائران/ تلاش برای افزایش توانمندی‌های ملت بزرگ ایران

139502042105375447567374

تولیت آستان قدس رضوی گفت: انتظار مقام معظم رهبری از میزبانان زائران رضوی یک حرکت انقلابی است.

به گزارش خبرگزاری صالحین تهران بزرگ؛ به نقل از آستان نیوز ؛ حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در دیدار با مدیران دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی اظهار داشت: می‌توان در استان گام‌هایی متفاوت نسبت به قبل در جهت رفع محرومیت و خدمت‌رسانی به زائران برداریم که این یک حرکت انقلابی می‌طلبد و شاخص‌های حرکت‌ انقلابی در بیانات رهبر معظم انقلاب آمده است.

وی افزود: حقیقتاً معتقدم در جهت اجرای منویات رهبر معظم انقلاب که در منشور هفت‌گانه رقم خورده و چه در ارتباط با سایر دغدغه‌های رهبری و نیازهایی که در جامعه احساس می‌شود، نقشی که مشهدالرضا(ع) می‌تواند در کشور و جهان اسلام ایفا کند، بی‌بدیل است، زیرا همه اجزای دولت، مسئولان و مردم و همه نهادهای مردمی می‌توانند در آن سهم داشته باشند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: در فرمایشات رهبر معظم انقلاب با کارگزاران نظام دو نکته راهبردی وجود داشت که یکی تلاش برای افزایش توانمندی‌های ملت بزرگ ایران، شناسایی و تلاش در جهت تقویت آن و دیگری شناسایی اولویت‌ها‌ بود؛ بر این اساس باید ببینیم برای استان خراسان رضوی چه اولویت‌هایی وجود دارد.

وی افزود: قطعاً یکی از اولویت‌های انکارناپذیری که جملگی بر آن اتفاق نظر داریم، مسئله زائران و خدمت‌رسانی به آنان است. در نگاه برنامه‌ریزی استان، اقدامات باید با نگاه به این اولویت تنظیم شود، یعنی معلوم شود مدیرانی که در حوزه‌های مختلف در برخورد با زائر تلاش می‌کنند، با نگاه به زائر چه وظایفی در فعل‌ها و ترک‌ فعل‌ها دارند. خدمت‌رسانی به زائران از مبدأ تا مبدأ، مسئولیت همه را مضاعف می‌کند.

وی افزود: نکته دوم، توجه به کسانی است که بار اصلی انقلاب بر دوش آنهاست. همه مردم و شهروندان، محترم و دارای حقوق شهروندی هستند، اما یادمان باشد که جبهه را چه‌کسانی اداره کردند و بار اصلی بسیاری از مشکلات به‌عهده کدام بخش از شهروندان بوده است. باید ضمن توجه به حقوق همه شهروندان، مسئله مستمندان و محرومین را به‌عنوان ولی‌نعمتانی که از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بار اجرای فرامین امام، اداره جبهه، مسئله تحمل و صبر و بردباری در همه مشکلات را به دوش کشیده‌اند، مورد توجه قرار دهیم. این نگاه، دقیقاً در جهت اجرای عدالت و عین عدالت است.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: آستان مقدس رضوی در ارتباط با بیانیه اصلی مأموریت خود که تلاش در جهت اشاعه فرهنگ قرآنی و فرهنگ اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم السلام با اولویت نسبت به دو محور زائرین و محرومین است، موفقیت خود را در گروی تلاش همه اجزای نظام به‌صورت عام و مدیران استان به‌صورت خاص می‌داند و این مهم قطعاً در دغدغه‌های استاندار و شهردار و خیلی از مدیران استانی وجود دارد.

وی با بیان “ظرفیت مشهدالرضا به‌عنوان میزبان حدود ۲۷ میلیون مسافر و زائر، وظایف سنگینی برای ما دارد”، گفت: برای استفاده از این ظرفیت عظیم باید ببینیم؛ بین آنچه انجام می‌شود با آنچه شایسته است انجام بگیرد، چقدر فاصله است؟ کم کردن این فاصله به دستان باکفایت مدیران معزز استانی برمی‌گردد و یک حرکت انقلابی می‌طلبد.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود به ویژگی‌های نظام مدیریتی اسلام و تفاوتش با نظام‌های مدیریتی دیگر پرداخت و گفت: یک مدیر در نظام اسلامی، قبل از هر چیزی خود را در محضر پروردگار و پاسخگوی ذات مقدس او می‌داند.

وی افزود: تفاوت دوم که باید در نظام مدیریتی اسلامی بدان پرداخت، نگاه به مردم است. در این ارتباط بالاترین سخنی که امروز در نظامات غربی وجود دارد، مشتری‌مداری است، اما در فرهنگ دینی، نگاه به مردم همراه با محبت به مردم به‌عنوان مرتبه نازله محبت الله است. این که در سیره امیرالمؤمنین(ع) دستگیری از بینوایان و گره‌گشایی از مستمندان است، برگرفته از همین عشق‌ورزی به مردم است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان نکته سوم مدیریت اسلامی را نگاه به کرامت انسانی ذکر کرد و افزود: در ارتباط با کرامت انسانی، بحث از عموم مردم و شهروندان و یا مستمندان نکته محوری و قابل توجه خواهد بود. در ارتباط با مسئله توجه به عموم شهروندان و به‌خصوص آنان که نیازمند نگاه خاص مدیران هستند، یعنی مستمندان و محرومان، رفع فقر و محرومیت را در گروی تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری مسئولان دولتی می‌دانیم.

وی تصریح کرد: گرچه اقدامات کمیته امداد و انجمن‌ها و خیریه‌ها ممکن است در کوتاه‌مدت رفع مشکل ‌کند، اما از بین بردن اساسی مشکلات از زندگی نیازمندان، در گروی اقتصاد مقاومتی، تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری اساسی دولت و مجلس است.

رئیسی ابراز امیدواری کرد برگزاری این جلسه در جوار مضجع شریف حضرت رضا علیه السلام و در آستانه فصل تابستان و حضور میلیونی زائران، سرفصلی برای برگزاری جلسات بعدی و تصمیم‌گیری‌های جدی در خدمات‌رسانی شایسته به زائران و مجاوران باشد.