رشد عقلانی، محور اول رشد در طرح صالحین

31d056b7a668d052ce81de69c4a46262_L

برای رسیدن به رشد عقلانی در شجره طیبه صالحین حتما باید قدرت تفکر، تامل و تدبر اعضای حلقه تربیتی شجره طیبه صالحین را با برنامه ریزی صحیح افزایش داد.
بر این اساس در این دوره، تقویت روحیه پژوهش و تحقیق در افراد و نیز تلاش برای برقراری انس و الفت متربیان طرح شجره طیبه صالحین با کتاب و مطالعه، از اهم وظایف مربی شجره طیبه صالحین در مسیر ارتقای سطح اندیشه مخاطبان می‌باشد.

 

راه‌های تعمیق اندیشه در حلقه‌ی شجره طیبه صالحین

یکی از راههای تعمیق اندیشه و تامل ورزی و خردمندی در افراد مختلف، ایجاد فرصت تامل و تفکر برای آن‌ها، در خلال برگزاری جلسات شجره طیبه صالحین است که البته برای این کار، مربی می‌تواند مثلا بعد از طرح موضوع بحث، از متربیان بخواهد که دقایقی پیرامون این موضوع فکر کنند و یا اینکه با طرح سئوال و ترغیب افراد به مشارکت در مباحث، قدرت تحلیل و اندیشه آنان را بالا ببرد.

بزرگی می‌گفت:

«در آموزش به افراد؛ اگر چیزی را به کسی گفتی، یادش می‌رود؛
اگر یاد دادی، شاید به خاطر آورد؛
اما اگر درگیرش کردی هرگز فراموش نمی‌کند.»

همچنین در این زمینه، برگزاری مراسم بزرگداشت اندیشمندان مسلمان در مسجد و محله و در مناسبتهای خاص سال، تا حدی می‌تواند عاملی موثر در ترغیب متربیان و اعضای گروه، نسبت به پاسداشت عقل و اندیشه باشد. بعنوان مثال، اگر در سال روز شهادت استاد مطهری (ره) ، مجلس با شکوهی بر پا گردد و در آن افرادی صاحب نظر، پیرامون اندیشه‌های استاد، سخنرانی کنند، قطعا جوانان و نوجوانان، بطور ناخودآگاه مشتاق الگوپذیری از این بزرگان خواهند شد. چنانکه اگر در این جلسه، مثلا گفته شود که شهید مطهری در بیان خاطراتش می‌گوید:

«گاهی از فرط خستگی چشم هایم نمی‌دید و گوش هایم نمی‌شنید و پاهایم توان تحمل وزن بدنم را نداشت.»

و یا در مناسبت دیگری پس از زمینه‌سازی مناسب در جمع اعضای حلقه تربیتی این مطلب بازگو شود که علامه شهید، محمد باقر صدر، در سن هجده سالگی، شبانه روزی شانزده ساعت مطالعه می‌کرد، خود به خود اعضای گروه به تفکر و اندیشیدن و مطالعه و تلاش ترغیب و تشویق می‌شوند.

در این خصوص، یکی از مربیان خوش ذوق صالحین در یکی از مساجد مشهد مقدس می‌گفت: ما با هدف ارتقای فرهنگ مطالعه در افراد، روش «مطالعه بالینی» و یا همان «کتاب درمانی» را در حلقه‌های تربیتی صالحین اجرا کرده‌ایم.

در این روش، متربیان سعی می‌کنند خط به خط یک کتاب مفید را بخوانند، مطالب مهمش را از بر کنند و سپس با راهنمایی یک مربی آگاه و با بصیرت، به حاشیه زدن آن کتاب، مرتبط با هر پاراگراف بپردازند تا به این ترتیب بتدریج آن کتاب، برای آن‌ها تبدیل به یک نسخه شفابخش معنوی و یا یک دفترچه راهنمای معالجه بالینی در مواقع نیاز و ضرورت گردد.