جذب و تکریم شخصیت انسانی

60c5a82a5d8d437e02c9198b3b620585_L

یکی از مواردی که در ارتباط اولیه لازم است به آن توجه شود ارتباط توأم با تکریم شخصیت انسانی متربی می باشد. به تعبیر دیگر ارتباط نباید توأم با کم توجهی و بی اعتنایی و امثال آن باشد.

) تکریم شخصیت انسانی :

یکی از مواردی که در ارتباط اولیه لازم است به آن توجه شود ارتباط توأم با تکریم شخصیت انسانی متربی می باشد. به تعبیر دیگر ارتباط نباید توأم با کم توجهی و بی اعتنایی و امثال آن باشد. عدم تکریم افرادی که قرار است جذب گردند می تواند آثار منفی و چه بسا مخربی در تربیت متربیان از خود بر جای گذارد که ضروری است مسئولین گروه ها  از آن پرهیز نمایند.

آیه دیگری نیز به بیان مطلب با قول لیّن (زبان نرم) اشاره می‌کند و خداوند به حضرت موسی(علیه السلام) می‌فرماید: با فرعونیان با زبان نرم صحبت کند بلکه موثر واقع گردد. قرآن کریم می فرماید: « فقُولا لَهُ قولاً لَیِّناً لَعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ اَو یَخشی»[۱] و با او سخنی نرم گویید که شاید پند پذیرد یا بترسد. که از این آیه مستفاد می‌گردد یکی از راه‌های تاثیرگذاری بر افراد زبان نرم و بیانی لَیّن می باشد که در جذب افراد لازم است به این موضوع نیز توجه کافی مبذول گردد .

۲٫۱٫۴) محبت :

از دیگر نکات در ارتباط اولیه، ارتباط توأم با محبت کردن به متربیان با رعایت موازین اسلامی و پرهیز از افراط می باشد که می تواند تاثیر بسزایی در جذب افراد از خود بر جای گذارند. منظور از محبت، شوق به هدایت افراد است. نه عشق و محبت به خود فرد و وابستگی و دوستی های افراطی .

۳٫۱٫۴ ) تغافل :

چشم پوشی و تغافل در این مرحله از جمله مواردی است که باید رعایت شود. در برخورد با اشتباهات متعدد، و در عین حال کوچک باید چشم پوشی کرد و فقط به اشتباهات بزرگ و مهم رسیدگی نمود . البته تغافل به معنی عدم توجه و رسیدگی و عدم برنامه ریزی و عدم تذکر نیست. لذا در عین حالی که تغافل می کنیم اما دقت نموده و در زمان، مکان و موقعیت مناسب به صورت خاص و ویژه فرد یا افراد را متوجه اشتباه رخ داده می‌کنیم .

۴٫۱٫۴) انتظار تکالیف حداقلی :

از دیگر مواردی که لازم است در مرحله جذب به آن توجه نمود پرهیز از ارائه تکالیف زیاد، سنگین و خسته کننده است زیرا اصل تکلیف پذیری، به مقدماتی از قبیل اخلاق، آگاهی، انگیزه، بینش، اعتقاد، باور و …. نیاز دارد. ضمن اینکه در قرآن مجید از ارائه تکالیف بیش از حد توان نیز منع شده است . « لا یُکَلِّفُ اللهُ نَفساً اِلّا وُسعَها »[۲] خداوند هیچ

کس را جز به قدر توانایی اش تکلیف نمی‌کند. به طور مثال می توان گفت: افرادی که در مراحل آخر جذب و ابتدای مراحل تثبیت به سر می برند را نباید توصیه به ختم قرآن کریم نمود بلکه برای تشویق به قرائت قرآن و بدست آوردن ثواب و انس با قرآن ذکر یک روایت که در آن خواندن سه مرتبه سوره توحید در شب معادل یک ختم قرآن است را طرح می کنیم .

۵٫۱٫۴)  نظم و انضباط :

رعایت نظم و انضباط از اموری است که در توصیه‌های امیرالمومنین(علیه السلام) در کنار تقوا به آن اشاره شده « اُوصِیکُم بِتَقوَی اللهِ و نَظمِ أمرِکُم»[۳] توصیه میکنم شما را به تقوای الهی و نظم در امور .

در امور اولیه مانند حضور در جلسات گروه، ساعات مشاوره، برنامه ریزی ها و… یکی از مواردی است که می تواند در جذب افراد تاثیر گذار باشد . لذا لازم است نظم به اندازه ای باشد که افراد بیشترین استفاده را از اوقات خود برده و با این کار به آنان رعایت نظم و انضباط را در عمل آموزش داد .

۶٫۱٫۴ ) برنامه ریزی اقتضائی :

برنامه‌ریزی اقتضایی به معنی رعایت اقتضائات و شرایط خاص است که در برنامه ها بوجود می‌آید. برنامه ریزی اقتضایی یکی از نکاتی است که نه تنها منافاتی با نظم در امور ندارد بلکه لازم است مورد توجه برنامه ریزان قرار گیرد تا در صورتی که برنامه ریزی صورت گرفته به صورتی غیر مترقبه دچار مشکل گردید متناسب با شرایط و موقعیت پیش آمده و با تدبیر، مجددا برنامه ریزی نموده و از مشکلات جدی‌تر و اساسی‌تر و یا کاهش تاثیر گذاری برنامه‌ها جلوگیری نمود. به طور مثال اگر در زمان برگزاری جلسات (بنا به هر دلیل) افراد دچار خستگی شده بودند چه بسا لازم است ادامه آن به وقت دیگری موکول گردد.

۷٫۱٫۴) خطاب نیکو :

یکی از اموری که در جذب و جلب علاقه میان دو نفر تاثیر بسزایی دارد رعایت حقوق هم نشینی است که آدمی با او معاشرت دارد تا او را با علاقه و محترمانه و به نیکویی مورد خطاب قرار دهد[۴] .



[۱].  سوره طه  آیه ۴۴

[۲].  سوره بقره آیه ۲۸۶

[۳].  حدیث ۱ ص ۱۰

[۴].  رساله حقوق امام سجاد (ع) . حق ۳۱ . « حق معاشر »