سرگروه جذب ۳

2c657423cf87cc677c9986ceb9cdc574_L

مراحل تکمیلی :

به مجموعه فعالیت‌ها و برنامه‌هایی که پس از مراحل مقدماتی جذب منجر به شناسایی، ارتباط گیری و دعوت به پایگاه می گردد اطلاق می شود.

. شناسایی افراد مستعد  :
به شناخت نیروهای مستعدی اطلاق می‌گردد که توسط سرگروه جذب، امکان حضور آنان در گروه‌های تربیتی فراهم گردیده است .
۱-۱٫  شیوه های شناسایی :
۱-  حضور سرگروه جذب در مراکز و محیط‌های جمعیت هدف :
یکی از شیوه های شناسایی حضور در محیط های هدف است که با ارتباط نزدیک و چهره به چهره می‌توان از این فرصت استفاده نمود. به طور مثال در اماکن آموزشی حضور در ساعات فراغت، ورزش، پرورشی و… میتواند به شناسایی اولیه کمک نماید .
۲-  استفاده از ظرفیت مسئولین محیط های جمعیت هدف :
استفاده از ظرفیت‌ها و توان مسئولین محیط‌های جمعیت هدف می‌تواند موجب شناسایی جمعیت هدف نسبت به عضویت و حضور در گروه‌ها گردد. افراد موثر می‌توانند سهم بسزایی در شناسایی و ترغیب این افراد ایفا نمایند.
۳- استفاده از ظرفیت های بسیج برای شناسایی :
می‌توان از کلیه ظرفیت ها و بسیجیانی که در محیط‌های جمعیت هدف حضور دارند و در راستای شناسایی و جذب استفاده کرد.
۴-  فعال سازی افراد تأثیر گذار در راستای شناسایی و ترغیب افراد مستعد جذب :
در محیط‌های هدف لازم است، از ظرفیت افراد تاثیرگذار، امین و مورد اعتماد برای شناسایی و ترغیب افراد یاری بطلبیم.
۵-  برپایی مراسمات جذاب و متنوع به منظور شناسایی، جذب و توجیه آنان :
برپایی مراسماتی از قبیل فرهنگی، هنری، تفریحی و ورزشی و دعوت به شرکت افراد در آنها، زمینه مناسب را برای ارتباط و شناسایی افراد بوجود می آورد که سرگروه‌ها می‌توانند از این فرصت برای جذب افراد استفاده نمایند.
۶-  ارتباط با خانواده ها :
پس از ایجاد زمینه‌های ارتباطی مناسب از طریق ارسال بسته‌های فرهنگی و تبلیغاتی و در مواردی ارتباط مستقیم با خانواده به منظور اطلاع از سطح توقعات، انتظارات و سطح فرهنگ خانواده در شناسایی و در ادامه تربیت افراد موثر است .
۷-  استفاده از ظرفیت های موجود در پایگاه مسجد و محله، شامل جوانان و نوجوانان مستعد :
اعضای پایگاه مقاومت بسیج می توانند به عنوان یکی از ظرفیت های موثر جهت جذب و شناسایی افراد به مسئولین جذب پایگاه یاری نمایند.
تبصره اول: هر برنامه‌ای که بتوان در آن شیوه‌های آزمایش و سنجش افراد را – با رعایت شئونات اسلامی- اندازه گیری کرد، می‌تواند به عنوان یک روش شناسایی افراد تلقی گردد. به عنوان مثال با برگزاری یک اردوی تفریحی، انجام مسابقات و… تا حدود مناسبی می‌توان به توانایی‌ها، خصوصیات، سطح فرهنگی و استعداد افراد پی برد.
تبصره دوم: با توجه به منابع انسانی مورد اشاره فوق، لازم است به اعضای عادی و فعال پایگاه بسیج اکتفا نشده و از سایر منابع در شناسایی و جذب افراد نیز استفاده نمود .
۲-۱ ملاک های شناسایی :
برای اینکه بتوانیم در جذب افراد رقابتی سالم و در عین حال سازنده ایجاد کنیم ملاک و معیارهایی را تعیین می نماییم .
الف) علمی :
یکی از مسائلی را که می‌توان برای شناسایی و جذب افراد مورد توجه قرار داد سطح علمی افراد ( اعم از درسی و مطالعات غیر درسی) است که حتی المقدور لازم است در وضعیت مطلوبی باشد .
ب ) فرهنگی :
یکی از ملاک‌هایی که می‌تواند به عنوان معیاری مناسب در نظر گرفته شود برخوردار بودن افراد از سطح فرهنگی مناسب و یا قابلیت و زمینه پذیرش فرهنگ ارزشی حاکم بر پایگاه‌های مقاومت و مساجد که همان فرهنگ اصیل اسلامی است  می باشد.
ج ) رفتاری :
یکی از معیارهایی که برای برگزیدن افراد واجد شرایط عضویت لازم است در نظر گرفته شود خصوصیات و روش رفتاری آنان اعم از فردی، خانوادگی، دوست، محیط‌های حضور او و… می باشد .
نکته مهم: البته این معیارها و ملاک ها به معنای عدم دعوت و پذیرش افرادی که تمایل به عضویت در پایگاه و احیاناً کاستی هایی در این معیارها و ملاک ها دارند نمی باشد بلکه به نوعی تشویق و ارزش گذاری به ارتقاء سطح علمی، فرهنگی، تربیتی و… دعوت شوندگان است .

۲٫ برگزاری برنامه های عمومی و جذاب متناسب با جمعیت هدف :
از اقتضائات مرحله جذب برگزاری برنامه‌های جذاب و متنوع برای مخاطبین جهت تاثیرگذاری بیشتر در این مرحله می باشد .
۱-۲ هدف گذاری مناسب :
هدف از تمام برنامه‌هایی که در این مرحله انجام می‌شود جذب افراد به شجره طیبه‌صالحین (مسجد و پایگاه) به منظور تربیت بر اساس اصول و مبانی اسلام است .
۲-۲ برنامه ریزی و روش اجرای آن :
از آنجا که لازم است علاوه بر برنامه ریزی بر اساس اصول و مبانی اسلامی و تربیتی، برنامه‌ها از جذابیت خاصی نیز برخوردار و با علایق و سلایق افراد سازگار باشند در این مرحله، از برنامه‌های فرح بخش و شاد با رعایت موازین شرعی مانند نماز جماعت، جلسات تربیتی، ورزش، جُنگ، جلسات با موضوعات جذاب و… استفاده  گردیده و با شور و نشاط اجرا می‌گردد .
۳-۲ اجرا کننده برنامه ها :
مسئولیت اجرای برنامه‌هایی که برنامه‌ریزی شده بر عهده مسئول گروه می باشد. اما وی می‌تواند از ظرفیت و توانمندی دیگر افراد برای اجرای برنامه‌ها استفاده نماید. فردی که می‌خواهد در انجام این امور به مسئول گروه یاری و کمک رساند لازم است ملاک‌هایی داشته باشد که در ویژگیها به آن اشاره گردیده است .
۴-۲ زمان اجرای برنامه ها :
لازم است زمان اجرای برنامه‌ها به گونه‌ای تنظیم گردد که افراد و اعضا شرکت کننده کمترین دغدغه را داشته و با خیال راحت و با آرامش در جلسه و برنامه ها شرکت نمایند مثلا در زمان فراغت نه در زمان امتحانات .
با توجه به فرصت کم در برنامه‌ها و اردوهایی که هدف از برگزاری آن جذب افراد می‌باشد و اغلب کوتاه مدت می باشند لازم است از حداقل زمان، بیشترین استفاده را برده تا تعداد بیشتری تحت تاثیر قرار گرفته و جذب شوند. مطابق حدیث «خَیرُ الکَلامِ ما قَلَّ وَ دَلَّ» یا  «خَیرُ الکلامِ ما لا یمل ولا یقل »  بهترین کلام آن کلامی است که کوتاه باشد و دلالت بر مطلب کند.
۵-۲ مکان اجرا :
از آنجا که مکان اجرا می‌تواند تاثیر بسزایی در جذب مخاطبین داشته باشد لذا مکان اجرای برنامه ها نیز باید دارای جذابیت هایی درخور شأن افراد باشد تا بتواند خاطره خوشی از برنامه ها در ذهن افراد ایجاد نماید. مانند مکانهای تفریحی، زیارتی، ورزشی، و…
۶-۲ تنوع برنامه ها :
تنوع داشتن برنامه‌ها یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند مُثمِر ثمر واقع گردیده و افراد را در رده‌های مختلف سنی جذب نماید که به همین منظور لازم است برنامه ها در مرحله جذب از تنوع زیادی برخوردار باشند تا بتوان بواسطه آنها افراد با سلایق و علایق مختلف را جذب کرد از جمله برنامه‌های ورزشی، درسی، قرآنی، جلسات گروهی، اردوها، بازدیدهای علمی، گروه های نشریه و… متناسب با مقاطع سنی افراد .