بایسته‌های جذب در طرح صالحین (۴) ، مربی باید «داعی الی الله» باشد

2448909041eb1b59b4b28c16cb918292_L

یکی از رموز موفقیت ائمه اطهار علیهم السلام و انبیاء الهی در جذب دلها به مکتب آسمانی اسلام، دعوت بسوی خداست. به دیگر سخن آنکه انبیاء الهی و امامان معصوم علیهم السلام در طول حیاتشان همواره «داعی الی الله» بوده‌اند و چون بازگشت بسوی خداست، بطور فطری در نهاد هر انسانی، دارای جذبه‌ی معنوی و درونی است، پس ایشان همواره دلهای زیادی را به خود مشغول می‌کرده‌اند.

جذب در طرح صالحین امری است درونی و معنوی

جذب در جریان صالحین، امری است درونی و معنوی که در قالب چارچوب‌های سازمانی و ساختارهای رسمی اداری نمی‌توان برای آن نظام نامه دستوری معین و قابل ارائه‌ای تدوین کرد، نظام نامه‌ای که مثلا با عمل به دستورالعمل‌های ابلاغی آن، در یک بازه زمانی مشخص، منتظر رونق حلقه‌های صالحین باشیم و احساس کنیم حال که به ابلاغیه‌ها عمل کرده‌ایم پس به زودی مساجد شهر و منطقه سکونتمان رونق می‌یابد.

 

رمز و رازهای جذب در طرح صالحین

فرایند جذب در جریان صالحین، رمز و رازهای بسیاری دارد و مربی صالحین وقتی می‌تواند در جذب افراد به مسیر صلاح و کمال، موفق باشد که روح حاکم بر فرایند جذب را با تمام وجود دریافته باشد.
بعنوان مثال، مربی باید بداند که فقط در حلقه تربیتی و در جمع مخاطبان گروه، مربی نیست، بلکه در تمام شئونات زندگی و در تمام لحظات عمر با حضور در مسجد و محله و شهر، نقش مربی تربیتی را ایفا می‌کند و بهتر بگویم: نه اینکه آن نقش را ایفا می‌کند، بلکه با رفتار و کردارش و با فعل و قولش، این نقش ارزشمند و خطیر را در معرض دید دیگران قرار می‌دهد.

مربی در واقع، مسلمانی است که مشی عملی اسلام، ملکه عمر و زندگی‌اش شده است. نه اینکه برای دعوت دیگران به اسلام، چیزی بگوید و یا کاری بکند زیرا که در این صورت، چنین فردی در خسران و زیان دیده‌ترین افراد در روز قیامت خواهد بود؟ ! .
به هر حال، اکنون که سخن از روح حاکم بر فرایند کلی جذب به میان آمد باز هم به بیان درسهایی از زندگی انبیاء الهی و ائمه عصمت علیهم السلام بعنوان پیشتازان دعوت به راه حق و حقیقت و الگوهای مربی گری بشریت می‌پردازیم:

یکی از رموز موفقیت ائمه اطهار علیهم السلام و انبیاء الهی در جذب دلها به مکتب آسمانی اسلام، دعوت بسوی خداست. به دیگر سخن آنکه انبیاء الهی و امامان معصوم علیهم السلام در طول حیاتشان همواره «داعی الی الله» بوده‌اند و چون بازگشت بسوی خداست، بطور فطری در نهاد هر انسانی، دارای جذبه‌ی معنوی و درونی است، پس ایشان همواره دلهای زیادی را به خود مشغول می‌کرده‌اند.

بعنوان مثال، درتاریخ انبیا الهی آمده است که پیامبران اولوالعزم، هر کدام به صفتی نام نهاده شده‌اند که آنان را مستقیما به «الله» وصل می‌کند، یکی کلیم الله است، دیگری خلیل الله و سومی روح الله.
بر این اساس، آیا تا به حال با خود اندیشیده‌اید چرا آدم ابوالبشر صفی الله است و پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت ختمی مرتبت محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله را همیشه با عنوان رسول الله صلی الله علیه و آله یاد می‌کنیم؟ آیا این اتصال به «الله» را نباید در واقع رمز موفقیت دعوت انبیاء الهی و امامان معصوم علیهم السلام داسنت. آیا این اتصال به «الله» در جریان دعوت به ادیان الهی و در ایصال به الله موثر نبوده است و آیا در واقع امامان معصوم علیهم السلام که ایشان را «حجت الله» می‌خوانیم و حسین علیه السلام، اسطوره قیام و جهاد و شهادت را که «ثارالله» می‌دانیم، رمز اثر گذاری‌شان تنها این ذوب شدن در «الله» نبوده است؟

در هر حال، مربی صالحین ابتدا باید روح حاکم بر فرایند جذب را با تمام وجود لمس کند و در این راه، گام نخست آن است که مربی دلش را و روح و جانش را به نام مقدس «الله» روشنایی ببخشد تا بتواند روشنایی بخش راه دیگران باشد و دوست داران نور و روشنایی و تشنگان حق و حقیقت را به مسیر هدایت رهنمون گردد.

چو ذوق یافت دل من به ذکر آن محبوب
مراست تحفه جان بخش غمزدا حافظ

به قول علامه طباطبایی رحمه الله علیه، همانطور که بدون جذبه لیلی، مجنون هرگز مجنون نمی‌شد، بدون کشش الهی و جذبه حضرت حق نیز کوشش بندگان عاصی همچون حقیر به جایی نخواهد رسید، و این شاه بیت رموز و اسرار جذب است که تا کار ما خدایی نباشد و تا خدا نخواهد که تلاش ما در این راه موثر واقع گردد، هرچه بیشتر تلاش نماییم جز بعد مسافت از حق حاصلی نخواهیم داشت.

تا که از جانب معشوق نباشد کششی
کوشش عاشق بیچاره به جایی نرسد

تو مپندار که مجنون سر خود مجنون شد
از سمک تا به سما کش کشش لیلی برد

در زیارت حضرت رضا (علیه السلام) ، وقتی به اجداد طاهرینش سلام می‌دهیم، ایشان را دعی الی الله، داعی الی طاعتک و داعی الی سبیلک می‌خوانیم، یعنی دعوت کددنگان به خدا، دین خدا، اطاعت و بندگی خدا و در نهایت راه خدا.

سر خدا که عارف سالک به کس نگفت
در حیرتم که باده فروش از کجا شنید

آری، بر این اساس دانستیم که در دعوت به راه حق و حقیقت و جذب اعضاء به حضور در حلقه‌های تربیتی صالحین، که همانا دعوت مردم بسوی خداست رمز اصلی موفقیت این است که به معنای واقعی کلمه سعی کنیم دعوت کننده بسوی خدا یا «داعی الی الله» باشیم. درست به همین دلیل است که دعوت به راه حق و حقیقت و دعوت به مبارزه و جهاد همواره، فی نفسه و به طور ذاتی، در واقع جزء مقوله‌هایی است که برای جوانان و نوجوانان، جذبه معنوی دارد و مقدس و ارزشمند به شمار می‌آید.

 

برخی از ویژگی‌های جوان

جوان از نشستن، در جا زدن، رکود، سستی و توقف و نیز از راه ماندن و خمودی متنفر است، جوان پر از شور و حرارت است، سری پر سودا دارد، دوست دارد یک شبه تمام دنیا را اصلاح کند، اهل حرکت و رفتن است، جوان قالب شکن است و از محصور ماندن در بند کلیشه و تکرار، با تمام توان می‌گریزد، جوان را تنها باید به رفتن تشویق کرد، باید انگیزه هایش را تقویت کرد، باید راه را به او نشان داد، باید الفبای مبارزه را به او آموخت، باید به جهاد در راه خدا ترغیبش نمود.

وقتی که به جوان گفته می‌شود: امامان معصوم علیهم السلام همگی اهل مبارزه بودند و تمام عمر شریفشان را در مسیر مجاهدت در راه حق سپری کردند و سرانجام هر کدام از آن‌ها در این راه، زندان رفتند، تبعید شدند و به شهادت رسیدند، حس مبارزه و جهاد در راه خدا در بند بند وجودش ریشه می‌دواند، دلش لبریز به عشق شهادت و جهاد در راه خدا می‌شود و چون در این راه قدم بر می‌دارد، دنبال کسی می‌گردد که راه رسم مبارزه را به او بیاموزد.

جوان دوست دارد، رزمنده باشد و دعوت به رزمندگی در راه خدا برایش جاذبه معنوی دارد. بر این اساس، حتما لازم است که ما برای این مهم، تشکیلات درست کنیم، نقشه راه ترسیم نماییم، انرژی‌ها را هدایت کرده و استعدادها را بشناسیم، به افراد فرصت ایفای نقش بدهیم و باید در جبهه مقابله با جنگ نرم، ابتدا جاهای خالی را دقیقا مشخص کرده و سپس بهترین‌ها را به کار بگیریم، درست مثل دوره دفاع مقدس که شایسته سالاری حاکم بود.

جوان وقتی ببیند در جایی شایسته سالاری حاکم است از کار کردن در آن مجموعه لذت می‌برد و با تمام توان کار می‌کند. به هر حال، آنچه تا کنون بیان شد تنها برخی از مولفه‌های اثر گذار در فرایند جذب بود که دانستن و عمل کردن به آن، در واقع جزء وظایف ذاتی مربیان و سرگروههای حلقه‌های تربیتی صالحین است.