دالایی لاما، جنبش معنوی نوظهور (۱)

f6e558386fdb58e34c89a6e6ff6c5e37_L

تاثیر تمدن و تکنولوژی، ناتوانی تمدن صنعتی در برآوردن نیازهای معنوی، بازگشت به اصالت و رونق بازار معنویت و … باعث رواج گسترده انواع و اقسام کیش های عرفانی و معنوی شده است که یکی از آن ها مکتب دالایی لاماست.

بودیسم:

در قرن ۶ میلادی مکتب بودیسم بر اساس چهار حقیقت بنیان نهاده شد:

  1. حقیقت مقدس وجود رنج
  2. حقیقت مقدس خاستگاه و علت رنج
  3. حقیقت مقدس امکان رهایی از رنج
  4. حقیقت مقدس راه رهایی از رنج

بودیسم تبتی:

 بودیسم تبتی براساس کتابی به نام «تری پنتا» به دو فرقه اصلی تقسیم می شوند:

مکان های مقدس تبت :

سنت های عجیب مردم تبت:

تبت سرزمین مقدس بودائیان در آسیای مرکزی است که رشته کوه های هیمالیا در این سرزمین قرار دارند. وسعتی حدود یک میلیون و ۴۵۰ هزار کیلومتر مربع دارد و بر سر مالکیت آن بین چین و تبت اختلاف وجود دارد.

یکی از سنت های عجیب این سرزمین، سنت چند همسری است. چندین برادر دارای همسری مشترک هستند و تنها برادر کوچکتر است که باید به عنوان راهب به دیر برود. البته سنت چند زنی هم در این منطقه آزاد است به شرط آن که تمامی زن ها با هم خواهر باشند. در این مردم پس از مرگ همسر فورا ازدواج می کنند، از این رو در آن جا زن یا مرد بیوه وجود ندارد. مردم این منطقه به مهمان نوازی نیز مشهورند. آنان هنگام سلام کردن دو دست خود را از هم باز کرده و زبان خود را بیرون می آوردند که نشان دهنده بدون سلاح بودن و زهر آلود نبودن زبان است.

لاماییسم چیست؟

تا کنون چهارده دالایی لاما در این سرزمین به دنیا آمده اند و آن ها برای این مقام، تقدس خاصی قائل اند. چون بودا از هند منشا گرفته است و هندوستان در زمان جواهر لعل نهرو به فراریان تبتی پناه داده است، این کشور سرزمین مقدس آن هاست.

مردم تبت بیش تر هویت خود را در نظام دینی معین کرده اند و از آن اطاعتی مطلق دارند. مردمانی سخت کوش هستند و تاکنون در مقابل هجوم ارتش های دیگر مقاومت کرده اند. مردم تبت حتی لاماها  فعالیت های تجاری و بازرگانی را  طرد نمی کنند بلکه به آن ها نیز می پردازند.

در نظام لاماییسم،  تعالیم مذهبی شکل بسته ای دارد و همه اجازه ندارند مسائل مذهبی را مطالعه کنند. آن ها معتقدند وقتی یک دالایی لاما می میرد، دست کم پس از ۴۹ روز دوباره به صورت نوزادی متولد می شود که معمولا او را از روی پیش بینی ها پیدا می کنند و مورد آموزش قرار می دهند. لاماها در این فرهنگ زیربنای همه فضائل و سرچشمه همه خوبی هاست. در این سنت انسان نباید به چیزی وابسته شود و از سویی نباید از آن بریده شود، او باید به گونه ای با دنیا درآمیزد که با آن ممزوج نشود. وجود انسان در این آیین مقدس است. آدمی در لحظه تولد تجسم بوداست. تولد یعنی پرورش انسان به دست بودا و مرگ به معنای وحدت یافتن به هدف غایی است.

منبع: کتاب نگرشی بر آراء و اندیشه های دالایی لاما، محمدتقی فعالی، سازمان ملی جوانان،۱۳۸۸