احکام مربوط به کسب علم و پژوهش

6e6e9d08201f3c1fc7745817f7b0ffe7_L

سستى و تنبلى در تحصیل علم و تلف کردن وقت چه حکمى دارد؟ آیا حرام است؟/ امروزه کدامیک از تخصص‏هاى علمى براى اسلام و مسلمین مفیدتر است؟

  1. بعد از آن که طلبه علوم دینى مرحله سطح را تمام کرد و خود را قادر به تکمیل تحصیلات تا رسیدن به مرحله اجتهاد دید، آیا تکمیل تحصیل بر او واجب عینى است یا خیر؟
    ج: شکى نیست که تحصیل علوم دینى و استمرار آن تا رسیدن به درجه اجتهاد، فى‏نفسه فضیلت بزرگى محسوب مى‏شود ولى مجرّد قدرت بر نیل به درجه اجتهاد، موجب وجوبِ عینى آن نمى‏شود.

 

  1. سستى و تنبلى در تحصیل علم و تلف کردن وقت چه حکمى دارد؟ آیا حرام است؟
    ج: تضییع وقت به بطالت و بیکارى داراى اشکال است و دانشجو تا وقتى که از مزایاى مخصوص دانشجویى استفاده مى‏کند باید از برنامه‏هاى درسى مخصوص دانشجویان متابعت کند و الا استفاده از آن مزایا از قبیل شهریه و کمک هزینه و غیره براى او جایز نیست.

 

  1. امروزه کدامیک از تخصص‏هاى علمى براى اسلام و مسلمین مفیدتر است؟
    ج: شایسته است که علما و اساتید و دانشجویان دانشگاهها به همه‏ى تخصصهاى علمى مفیدى که مورد نیاز مسلمانان است اهتمام بورزند تا از اجانب به‌خصوص دشمنان اسلام و مسلمین بى‌نیاز شوند و تشخیص مفیدترین آنها با مسئولین ذى‏ربط با درنظر گرفتن شرایط موجود مى‏باشد.

 

  1. آگاه شدن از کتابهاى گمراه کننده و کتابهاى ادیان دیگر براى شناخت دین و عقاید آنها به قصد افزایش معرفت و اطلاعات چه حکمى دارد؟
    ج: حکم به جواز خواندن این کتب فقط به خاطر شناخت و افزایش اطلاعات، مشکل است، البته خواندن آنها براى کسى که قدرت شناخت و تشخیص مطالب باطل را دارد به قصد ابطال و ردّ آنها جایز است به شرطى که به خود مطمئن باشد که از حق منحرف نمى‏شود.

 

  1. دانشجویى به مدّت چهار سال است که در دانشکده پزشکى درس مى‏خواند و علاقه شدیدى به فراگیرى علوم دینى دارد، آیا ادامه تحصیل در رشته پزشکى براى او واجب است یا اینکه مى‏تواند آن را رها کرده و به تحصیل علوم دینى بپردازد؟
    ج: دانشجو در انتخاب رشته تحصیلىِ خود آزاد است ولى در اینجا نکته‏اى وجود دارد که شایسته است به آن توجه شود و آن اینکه اگر فراگیرى علوم دینى به خاطر توانایى خدمت به جامعه اسلامى اهمیّت دارد، تحصیل در رشته پزشکى هم به قصد آمادگى براى ارائه خدمات پزشکى به امّت اسلامى و درمان بیمارى و نجات جان آنان از اهمیّت زیادى برخوردار است.

 

  1. آیا براى زن مسلمان تحصیل در دانشکده مختلط در غرب على‌رغم وضع بد اخلاقى و رفتار ناهنجار دختران و پسران دانشجوى آنجا، جایز است؟

ج) با مراعات وظایف شرعى (از جمله حجاب) فى نفسه اشکال ندارد.

 

  1. اینجانب یکى از مخترعین ایران عزیز اسلامى مى‌باشم و از طرف دانشگاه هاى آمریکایى براى تحصیل و پژوهش دعوتنامه‌هایى دریافت کرده‌ام عنایت فرموده و بفرمایید اجابت این دعوتنامه‌ها چه حکمى دارد و در صورت جواز، برگشت و یا عدم برگشت از این کشورها پس از پایان تحصیلات چه احکامى را دارا مى‌باشد؟

ج) با توجه به موضعگیرى کشورى مثل آمریکا در برابر اسلام و کشورهاى اسلامى و قیام با جنگ فیزیکى و فرهنگى علیه بلاد اسلامى، در دعوت مغزهاى متفکر براى تحصیل به آمریکا دو هدف دارد:

۱ـ جمع کردن نخبگان بشرى و مغزهاى متفکر عالم در کشور خود براى بهره‌برداراى از آنان.

۲ـ خالى کردن کشورهاى اسلامى از مغزهاى متفکر به منظور فلج کردن آنان از هرگونه پیشرفت علمى و صنعتى.

با این حال پیداست که کشور دعوت کننده از شما قصد خیر براى شما و کشور شما ندارد بلکه قصد خیانت دارد با این وصف آیا باز مایلید که دعوت چنین کشور خیانتکار را اجابت کنید؟ مگر آنکه تصمیم جدّى براى حصول پیشرفت علمى براى خود و عزم قاطع به برگشتن به ایران عزیز جهت بکارگیرى معلومات بدست آمده در پیشرفت و سربلندى مسلمین و ایران اسلامى داشته باشید.

 

  1. از آنجایى که شغل اینجانب (دامپزشکى) ایجاب مى‌کند در جریان روند بیماریهایى که از حیوان به انسان سرایت مى‌‌کنند و سبب بیماریهاى گاهاً مهلک (مثل تب مالت یا آنفولانزاى مرغى) مى‌شوند باشم و از آنجایى که دسترسى به متخصصین معتبر خارجى از راه اینترنت ساده بوده و جواب سریع اخذ مى‌گردد آیا تماس با دانشمندان آمریکایى و اروپایى جهت کسب اطلاعات مورد تأیید روز در خصوص وضعیت بیماریهایى از این قبیل جایز مى‌باشد؟

ج) تماس با دانشمندان براى کسب اطلاع، بخودى خود منع شرعى ندارد.

( به نظر می آید که این ارتباط از طریق اینترنت و یا طرق دیگر در تمام عرصه های دانش، فی نفسه منع شرعی ندارد. )

 

  1. آیا ترک وطن براى ادامه تحصیل و صرف تحقیق علمى در تحت نظارت کسانى که دشمن بودن دولتشان با پیشرفتهاى علمى ما ثابت شده جایز مى‌باشد؟

ج) اگر احتمال بدهید به لحاظ خصومتشان، یا چیزى به شما نیاموزند و یا در صدد انحراف شما باشند، حضور در مجامع آنها وجه شرعى ندارد.

 

سستى و تنبلى در تحصیل علم و تلف کردن وقت چه حکمى دارد؟ آیا حرام است؟/ امروزه کدامیک از تخصص‏هاى علمى براى اسلام و مسلمین مفیدتر است؟