احکام مربوط به عزاداری و هیات های مذهبی (بخش سوم)

5c5f7391aa4309a2a5f06103dc6fd590_L

۱٫ آیا پوشیدن لباس مشکى جهت عزادارى امام حسین (علیه السلام) و سایر امامان استحباب دارد؟
ج) بطور کلى پوشیدن لباس مشکى اگر براى تعظیم شعائر باشد، داراى اجر و ثواب خواهد بود.

 

 

۲٫ دست زدن در مجالس جشن و اعیاد مذهبى مخصوصاً در مساجد و حسینیه‌ها چه حکمى‏ دارد؟
ج) بطور کلى کف‏زدن به نحو متعارف ـ در جشنهاى اعیاد یا براى تشویق و تأیید و مانند آن ـ فى‏نفسه اشکال ندارد، ولى بهتر است فضاى مجالس دینى بخصوص مراسمى‏ که در مساجد و حسینیه‏ها و نمازخانه‏ها برگزار مى‏‏شود، به ذکر و صلوات معطّر گردد تا انسان به ثواب آن هم برسد.
۳٫ استفاده از آلات موسیقى (مانند ارگ) و یا استفاده از طبل و سنج در مراسم عزادارى ائمه معصومین «علیهم السلام» چه حکمى‏ دارد؟
ج) استفاده از آلات موسیقى، مناسب با عزادارى سالار شهیدان (علیه السلام) نیست و شایسته است مراسم عزادارى به همان صورت متعارفى که از قدیم متداول بوده برگزار شود. البته استفاده از طبل و سنج به نحو متعارف اشکال ندارد.

۴٫ آیا استفاده از زنجیرهایى که داراى تیغ هستند و در برخى کشورها متداول است، در عزادارى جایز مى‏باشد؟
ج) اگر استفاده از زنجیرهاى مزبور موجب وهن مذهب در برابر مردم شود و یا باعث ضرر بدنى قابل توجهى گردد، جایز نیست.

۵٫ مراسم شبیه خوانى که در حال حاضر در خیلى جاها مرسوم است. چه حکمى‏ دارد؟
ج) تعزیه و شبیه خوانى اگر مشتمل بر دروغ و باطل نباشد، مفسده‏اى هم نداشته باشد و موجب وهن مذهب هم نشود، اشکالى ندارد، لکن بهتر است بجاى آن مجالس وعظ و ارشاد و ذکر مصائب حسینى و مرثیه خوانى برپا شود.

۶٫ قمه زنى در روز عاشورا چه حکمى‏ دارد؟
ج) قمه زنى علاوه براینکه عرفاً از مظاهر حزن و اندوه شمرده نمى‏شود و در زمان ائمه (علیهم السلام) و پس از آن نیز سابقه ندارد و تأییدى از ائمه معصومین (علیهم السلام) نیز در مورد آن – نه به شکل عام و نه به شکل خاص – نشده است، در حال حاضر وهن مذهب شمرده مى‏شود و جایز نیست.

۷٫ آیا هروله کردن در موقع سینه زنى (بالا و پایین پریدن) صحیح است؟
ج) اگر موجب وهن مذهب یا مؤمنین یا مراسم عزادارى معصومین «علیهم السلام» باشد، جایز نیست و در هر حال بهتر است مؤمنین مراعات شؤون عزادارى معصومین «علیهم السلام» بویژه سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین «علیه السلام» را بنمایند.

۸٫ آیا پوشیدن لباس سیاه در عزاى امامان معصوم «علیهم السلام» مکروه است؟
ج) کراهت آن ثابت نیست، بلکه اگر براى تعظیم شعائر باشد داراى اجر و ثواب نیز خواهد بود.

۹٫ در منطقه ما مرسوم است که مراسم سینه‏زنى و زنجیرزنى به‌صورت سنتى آن فقط در عزادارى ائمه اطهار(علیهم‌السلام) و شهدا و بزرگان دینى برگزار مى‏شود. آیا برپایى این مراسم به خاطر در گذشت افرادى از نیروهاى بسیج و یا از کسانى که به نحوى به حکومت اسلامى و این ملت مسلمان خدمات کرده‏اند، جایز است؟
ج: این عمل اشکال ندارد.

۱۰٫ آیا خونى که بر اثر کوبیدن شدید سر به دیوار در عزاى امام حسین(علیه‌السلام) از سر انسان جارى و به سر و صورت شرکت کنندگان در مراسم عزادارى پاشیده مى‏شود، پاک است یا خیر؟
ج: خون انسان در هر صورت نجس است.