رسانه های مجازی و اینترنت (بخش ۳)

6e4b2528701707a3ed973fc804a3e209_L

نظر رهبر معظم انقلاب در مورد کپى از سى‏دى‏هاى موجود (اعم از سى‏دى‏هاى تولید شده در داخل کشور و یا نرم‏افزارهاى خارجى) چیست؟
ج) تکثیر نرم‏افزارهاى تولید داخل ایران، باید با اجازه ناشر یا صاحب اصلى آن باشد، تکثیر نرم‏افزارهاى خارجى نیز تابع قرار داد دولت جمهورى اسلامى‏ ایران و کشور تولید کننده آن است.

۱٫ از آنجایى که تهاجم فرهنگى غرب از هر وسیله‌اى براى حمله‌ى خود کمک مى‌گیرد و امروز با ابزار رایانه، سى‌دى و اینترنت بیشتر این تهاجم را انجام مى‌دهد، مى‌بینیم که سى‌دى هاى مبتذل به صورت رایت شده و با قیمت خیلى نازل و فراوان در بازار عرضه مى‌شود و این در حالى است که سى‌دى هاى مذهبى با قیمت‌هاى گزاف عرضه مى‌شود که خرید آن براى خیلى‌ها مشکل است لذا افرادى قفل این سى‌دى ها را شکسته و به صورت رایتى و با قیمت خیلى نازل‌تر عرضه مى‌کنند. حال با این مقدمه چند سؤال از محضر شریف دارم:

س۱: استفاده از چنین سى‌دى هایى چه حکمى دارد؟
س۲: آیا مى‌توان سى‌دى رایتى را رایت کرد و از آن استفاده برد؟
س۳: حکم سى‌دى رایتى هدیه‌اى چیست؟
س۴: سى‌دى هایى که امانت مى‌دهند و سى‌دى امانتى در صورتى که سى‌دى هاى آنها رایت شده باشد، استفاده از آن چه حکمى دارد؟
س۵: با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژى هر سال برنامه‌هاى کامپیوترى پیشرفته‌ترى وارد بازار مى‌شود که نسبت به برنامه‌هاى ما قبل‌شان پیشرفته‌تر و کامل‌تر هستند، آیا استفاده از سى‌دى هاى رایتى قدیمى‌تر جایز مى‌باشد؟
س۶ : آیا در کل مسائل فوق مى‌توان به مرجع دیگرى رجوع کرد؟

ج۱) شکستن قفل سى‌دى و تکثیر آن بدون اجازه ناشر اصلى آن جایز نیست و استفاده و خرید و فروش سى‌دى تکثیر شده بدون اجازه ناشر اصلى جایز نیست.
ج۲) حکم همان است که در پاسخ قبلى بیان شد.
ج۳) فرقى بین سى‌دى هدیه‌اى و ابتیاعى در این باره نیست.
ج۴) حکم آن از بیان بالا روشن شد.
ج۵) بدون اذن ناشر اصلى اولى جایز نیست.
ج۶) مسأله از موارد رجوع به غیر نیست.

۲٫ نظر رهبر معظم انقلاب در مورد کپى از سى‏دى‏هاى موجود (اعم از سى‏دى‏هاى تولید شده در داخل کشور و یا نرم‏افزارهاى خارجى) چیست؟
ج) تکثیر نرم‏افزارهاى تولید داخل ایران، باید با اجازه ناشر یا صاحب اصلى آن باشد، تکثیر نرم‏افزارهاى خارجى نیز تابع قرار داد دولت جمهورى اسلامى‏ ایران و کشور تولید کننده آن است.

۳٫ از آنجایى که شغل اینجانب (دامپزشکى) ایجاب مى‌کند در جریان روند بیماریهایى که از حیوان به انسان سرایت مى‌‌کنند و سبب بیماریهاى گاهاً مهلک (مثل تب مالت یا آنفولانزاى مرغى) مى‌شوند باشم و از آنجایى که دسترسى به متخصصین معتبر خارجى از راه اینترنت ساده بوده و جواب سریع اخذ مى‌گردد آیا تماس با دانشمندان آمریکایى و اروپایى جهت کسب اطلاعات مورد تأیید روز در خصوص وضعیت بیماریهایى از این قبیل جایز مى‌باشد؟
ج) تماس با دانشمندان براى کسب اطلاع، بخودى خود منع شرعى ندارد.
( به نظر می آید که این ارتباط از طریق اینترنت و یا طرق دیگر در تمام عرصه های دانش، فی نفسه منع شرعی ندارد. )

۴٫ تلویزیون‌ها یا کانال‌هاى پخش مستقیم ماهواره‏اى یک سلسله برنامه‏هاى اجتماعى را به نمایش مى‏گذارند که بیانگر مسائل اجتماعى جامعه غربى است و به ترویج افکار فاسدى از قبیل تشویق به اختلاط زن و مرد و ترویج روابط نامشروع مى‏پردازند، به‌طورى که این برنامه‏ها بعضى از مؤمنین را نیز تحت‏تأثیر قرار داده است. دیدن آنها براى کسى که احتمال تأثیرپذیرى او مى‏رود، چه حکمى دارد؟ آیا این حکم نسبت به کسى که آن برنامه‏ها را به قصد نقد و بیان نکات منفى آنها و نصیحت مردم به ندیدن آنها، مى‏بیند، تفاوت دارد؟
ج: نگاه به این برنامه‏ها اگر از روى لذّت بوده و یا خوف تأثیرپذیرى و فساد، وجود داشته باشد، جایز نیست. ولى مشاهده به قصد نقد و آگاه کردن مردم از خطرات و نکات منفى آنها براى کسى که اهلیّت آن را دارد و مطمئن است که از آن برنامه‏ها تأثیر نمى‏پذیرد و به فساد نمى‏افتد، اشکال ندارد، البته اگر مقرّراتى باشد باید رعایت شود.
( به نظر می آید که این حکم شامل برنامه ها و شبکه های اینترنتی نیز می شود. )

۵٫ آیا نگاه کردن به جلوى مو و پیشانى دختران و زنان در فیلم‌ها و برنامه‌هاى تلویزیونى جایز است؟
ج) نظر به موى سر و صورت و حتى بدن دختران و زنان در فیلم‌ها و برنامه‌هاى غیر مستقیم تلویزیونى حکم نظر به نامحرم را ندارد مگر آنکه از روى شهوت و یا موجب مفسده و یا خوف فتنه باشد.
( به نظر می آید که این حکم شامل برنامه ها و شبکه های اینترنتی نیز می شود. )

۶٫ نظارت کارمندان وزارت ارشاد بر انواع فیلمها و مجلات و نشریات و نوارها براى تشخیص موارد مجاز آنها، با توجه اینکه نظارت، مستلزم مشاهده عینى و گوش‌دادن به آنهاست، چه حکمى دارد؟
ج: دیدن وگوش دادن به آنها توسط مأمورین نظارت، در مقام انجام وظیفه قانونى به مقدار ضرورت اشکال ندارد، ولى باید از قصد لذت و ریبه احتراز کنند و واجب است افرادى که براى نظارت و بررسى گمارده مى‏شوند از جهت فکرى و روحى زیر نظر و راهنمایى مسئولین باشند.
( به نظر می آید که در فضای اینترنت نیز باید این چنین عمل کرد. )

۷٫ دیدن فیلمهاى ویدئویى که گاهى تصاویر منحرف کننده‏اى دارند، به قصد نظارت و حذف بخش‏هاى فاسد آنها براى ارائه به دیگران چه حکمى دارد؟
ج : دیدن این فیلمها اگر به منظور اصلاح فیلم و حذف تصاویر فاسد و گمراه‏کننده آنها باشد اشکال ندارد بشرط اینکه کسى که اقدام به این کار مى‏کند مصون از افتادن به حرام باشد.
( به نظر می آید که در فضای اینترنت نیز باید این چنین عمل کرد. )

۸٫ آیا استخاره که در برخى سایت‌ها است مى‌تواند ملاک قرار گیرد؟
ج) اگر طبق روش‌هاى معمول است مانعى ندارد.

۹٫ برخى افراد وقتى از کارى نهى‌ مى‌شوند آن را به دستور یا مجوزى که از بالاتر دارند نسبت داده و لذا خود را معذور مى‌دانند؛ مانند بعضى صاحبان مغازه‌هاى ویدئو کلوپ که فروش فیلم‌هاى مشتمل بر حرام را به مجوز ارشاد مستند مى‌کنند. لطفاً حکم دین اسلام را درباره دستور یا تجویز مقام بالاتر و همچنین عمل فرد زیردست، بیان فرمایید.
ج) صِرف مجوز مذکور، حجّت شرعى بر حلیّت نیست.

۱۰٫ آیا تجسّس در امور شخصى و غیر شخصى مؤمنین به دلیل امر به معروف و نهى از منکر، در صورتى که از آنان ارتکاب حرام یا ترک معروف مشاهده شود، جایز است؟ اشخاصى که براى کشف تخلفات مردم تجسّس مى کنند با اینکه مکلف به این کار نیستند، چه حکمى دارند؟
ج: مبادرت به امر بررسى و تحقیق قانونى نسبت به کار ادارى کارمندان و غیر آنان توّسط مأموران رسمى تفحّص و تحقیق در چارچوب ضوابط و مقرّرات قانونى اشکال ندارد ولى تجسس در کار دیگران و یا تحقیق دراعمال و رفتار کارمندان براى کشف اسرار آنان در خارج از حدود و ضوابط قانونى براى آن مأموران هم جایز نیست.
( از فتاوی مورد استفاده در حوزه سایت های خبری و حوزه نظارت )

۱۱٫ مشاهده می کنیم که بعضی از مطبوعات اخباری از قبیل دستگیری سارقین، کلاهبرداران، گروه های رشوه گیرنده در ادارات و افرادی که اقدام به انجام اعمال منافی عفت می کنند و همچنین گروه های فساد و ابتذال و کلوپ های شبانه را چاپ می کنند، آیا چاپ و نشر این قبیل اخبار، به نوعی اشاعه فحشا محسوب نمی شود؟
ج: مجرد نشر حوادث و وقایع در مطبوعات اشاعه فحشا محسوب نمی شود.
( از فتاوی مورد استفاده در حوزه سایت های خبری و حوزه نظارت )

۱۲٫ آیا بیان ظلم یا خیانت بعضی از مسئولین ادارات در برابر مردم جایز است؟
ج: گزارش دادن ظلم به مراکز و مراجع مسئول برای پیگیری و تعقیب بعد از تحقیق و اطمینان نسبت به آن اشکال ندارد و حتی اگر از مقدمات نهی از منکر محسوب شود واجب می گردد، ولی بیان آن در برابر مردم وجهی ندارد بلکه اگر موجب فتنه و فساد و تضعیف دولت اسلامی شود حرام است.
( از فتاوی مورد استفاده در حوزه سایت های خبری و حوزه نظارت )

۱۳٫ تحقیق از اموال مومنین و گزارش آن به دولت و حاکم ظالم به خصوص اگر منجر به اذیت و ورود خسارت به آن ها شود چه حکمی دارد؟
ج: این قبیل اعمال از نظر شرعی حرام هستند و در صورتی که خسارت وارده به دلیل خبر چینی از مومنین نزد ظالم باشد، موجب ضمان می گردد.

۱۴٫ آیا سخن گفتن از اسرار شخصی و امور خصوصی و سری در برابر مردم جایز است؟
ج: کشف و بیان امور خصوصی و شخصی در برابر دیگران اگر به نحوی مربوط به افراد دیگر هم باشد و یا موجب ترتب مفسده شود جایز نیست.

۱۵٫ عده ای در برابر دیگران مبادرت به طرح کمبود ها و ضعف هایی که در جمهوری اسلامی وجود دارد، می کنند، گوش دادن به این سخنان و حکایت ها چه حکمی دارد؟
ج : واضح است هر عملی که موجب بد نام شدن چهره جمهوری اسلامی که در برابر کفر و استکبار جهانی ایستاده است، شود به نفع اسلام و مسلمین نیست. بنابراین، اگر این سخنان موجب تضعیف نظام جمهوری اسلامی باشد جایز نیست.

 

______________________________
بر اساس استفتائات مقام معظم رهبری