رسانه های مجازی و اینترنت (بخش ۱)

758dc7ab63677117467388c3b99fce90_L

فروش کلیه عکسها و کتابها و مجلاتى که به‌طور آشکار مشتمل بر امور قبیح و مبتذل نیستند ولى به‌طور ضمنى باعث ایجاد جوّ فرهنگى فاسد و غیر اسلامى به‌خصوص در بین جوانان مى شوند، چه حکمى دارد؟
ج: خرید و فروش و ترویج امورى از این قبیل که منجر به انحراف جوانان و فساد آنان و باعث پیدایش جوّ فرهنگى فاسدى مى شوند، جایز نیست و واجب است از آنها اجتناب شود.

۱٫ اگر کسى کافى‌نت داشته باشد و بداند که برخى مشتریان براى چت (گفتگو) با افراد نامحرم و همچنین رفتن به سایتهاى غیراخلاقى به کافى‌نت مى‌آیند، در این وضعیت تکلیف او به عنوان صاحب کافى‌نت چیست و کسب درآمد از این راه ( با شرایط ذکر شده) چه حکمى دارد؟
ج) با علم به اینکه مشترى از ابزارى که در اختیار او قرار داده مى‌شود استفاده حرام مى‌کند، جایز نیست و کسب درآمد از این طریق نیز اشکال دارد ولى در صورت شک در اینکه مشترى از آن بصورت حرام استفاده مى‌کند، اشکال ندارد.

۲٫ برخى سایتهاى تبلیغاتى براى اینکه تعداد بازدید کنندگانشان بالا برود، بابت بازدید ما از تبلیغاتشان، مقدارى پول پرداخت مى‌کنند، و از این راه با بالا رفتن تعداد بازدید کنندگان، از شرکت‌هاى تولیدى سفارش تبلیغات مى‌گیرند. با توجه به اینکه بازدید از تبلیغات این سایت‌ها براى ما هم زمان مى‌برد و هم هزینه، آیا گرفتن این وجوه از این سایت‌ها مصداق اکل مال به باطل مى‌باشد؟ و آیا اصولاً اشکال دیگرى دارد؟
ج) اگر بازدید از سایت‌هاى تبلیغاتى، ترویج فساد از قبیل نشر اکاذیب و ارائه مطالب باطله یا خوف وقوع در حرام نباشد، بازدید از سایت‌ها و دریافت مبلغ مذکور اشکال ندارد.

۳٫ سایت¬هاى آموزشى خاصى در اینترنت ایجاد شده که شرکتهاى بزرگ تجارى در مقابل بازدید روزانه عده‌اى از تبلیغشان از طریق این سایت هزینه‌اى را به آن سایت پرداخت مى‌نمایند. سایت آموزشى هم با ثبت نام عده‌اى به ازاى بازدید روزانه این افراد از سایت وجهى را پرداخت مى‌کند. مى‌خواستم بدانم اگر من هم جزو ثبت نام کنندگان این سایت باشم و ماهیانه پولى را به خاطر همین بازدیدها دریافت کنم اشکال شرعى دارد یا خیر؟
ج) اگر بازدید از سایتهاى تبلیغاتى، ترویج فساد از قبیل نشر اکاذیب و ارائه‌ى مطالب باطله نباشد و مبلغ دریافتى به عنوان هدیه باشد، بازدید از سایت‌ها و دریافت مبلغ مذکور اشکال ندارد.

۴٫ نظر جنابعالى در مورد چت‌کردن دختر و پسر چیست؟
ج) با توجه به مفاسدى که غالباً بر آن مترتب است، جایز نیست.

۵٫ بعضى از سایت‌هاى خارجى بازی‌هاى اینترنتى دارند که باید ابتدا مقدارى پول داد تا وارد بازى شد اگر ببریم اصل پولمان و جایزه به ما تعلق مى‌گیرد و اگر ببازیم پول خود را از دست مى‌دهیم. بازى کردن و پول دادن به این سایت‌ها چگونه است؟
ج) جایز نیست.

۶٫ با توجه به اینکه در سایتهاى مختلف اینترنتى (حتى سایتهاى خبرى) عکسهایى از زنان خارجى (اعم از مسلمان و غیر مسلمان) وجود دارد، نگاه کردن به آنها جایز مى‏باشد یا خیر؟
ج) نگاه کردن به تصویر زن نامحرم حکم نگاه کردن به خود زن نامحرم را ندارد، بنابراین اگر نگاه از روى لذت نبوده و خوف افتادن به گناه نباشد و تصویر هم متعلق به زن مسلمانى که بیننده آن را مى‏شناسد نباشد، اشکال ندارد و بنابر احتیاط واجب در صورت عدم رعایت حجاب نباید به تصویر زن نامحرم که بطور مستقیم از تلویزیون و برنامه‏هاى اینترنتى، پخش مى‏شود نگاه کرد. نگاه کردن به تصاویر و فیلمهاى مستهجن نیز بطور مطلق حرام است.

۷٫ ارتباط با نامحرم (مکاتبه، گفتگو، ارتباط اینترنتى و…) چه حکمى‏ دارد؟
ج) هر گونه ارتباطى که خارج از ضوابط و احکام شرعى باشد و یا مفسده اى بر آن مترتب شود، جایز نیست.

۸٫ با دخترى نامزد هستم خانواده‌ها هم در جریان هستند آیا مى‌شود براى هم از طریق اینترنت پیام یا ایمیل بفرستیم؟ روابط ما تا چه حدّى شرعى است؟ (عقد یا صیغه هم به هیچ وجه فعلاً ممکن نیست).
ج) باید از بیان مطالبى که محرّک شهوت و یا مناسب زن و شوهر شرعى باشد، اجتناب کنید.

۹٫ آیا رسانه‏هاى گروهى در نظام حکومت اسلامى باید تحت نظارت ولى فقیه یا حوزه‏هاى علمیه و یا نهاد دیگرى باشند؟
ج: اداره رسانه‏هاى گروهى باید تحت امر و اشراف ولى امر مسلمین باشد و در جهت خدمت به اسلام و مسلمین و نشر معارف ارزشمند الهى به کار گمارده شود، و نیز در جهت پیشرفت فکرى جامعه اسلامى و حل مشکلات آن و اتحاد مسلمانان و گسترش اخوت و برادرى در میان مسلمین و امثال اینگونه امور از آن استفاده شود.

۱۰٫ آیا خرید و فروش دستگاه دریافت‏کننده کانالهاى ماهواره‏اى براى گرفتن کانالهاى ماهواره‏اى جمهورى اسلامى براى کسى که در خارج از جمهورى اسلامى زندگى مى‏کند، جایز است؟
ج: دستگاه مذکور هرچند از آلات مشترکى است که قابلیت استفاده حلال را دارد ولى چون غالباً از آن بهره‏بردارى حرام مى‏شود و علاوه بر این بهره‏گیرى از آن در خانه مفاسد دیگرى را هم در بر دارد، بنا بر این خرید و استفاده از آن در خانه جایز نیست، مگر براى کسى که اطمینان دارد از آن بهره‏بردارى حرام نمى‏کند و نصب آن در خانه نیز مفسده دیگرى را دربرندارد.

۱۱٫ آیا خرید و نگهدارى و استفاده از دستگاه گیرنده برنامه‏هاى تلویزیونى از ماهواره جایز است؟ و اگر دستگاه گیرنده مجانى به دست انسان برسد چه حکمى دارد؟
ج: دستگاه آنتن ماهواره‏اى از این جهت که صرفاً وسیله‏اى براى دریافت برنامه‏هاى تلویزیونى است که هم برنامه‏هاى حلال دارد و هم برنامه‏هاى حرام، حکم آلات مشترک را دارد. لذا خرید و فروش و نگهدارى آن براى استفاده در امور حرام، حرام است و براى استفاده‏هاى حلال جایز است. ولى چون این وسیله براى کسى که آن را در اختیار دارد زمینه دریافت برنامه‏هاى حرام را کاملاً فراهم مى‏کند و گاهى نگهدارى آن مفاسد دیگرى را نیز در بر دارد، خرید و نگهدارى آن جایز نیست مگر براى کسى که به خودش مطمئن است که استفاده حرام از آن نمى‏کند و بر تهیه و نگهدارى آن در خانه‏اش مفسده‏اى هم مترتّب نمى‏شود. لکن اگر قانونى در این مورد وجود داشته باشد باید مراعات گردد.

۱۲٫ فروش کلیه عکسها و کتابها و مجلاتى که به‌طور آشکار مشتمل بر امور قبیح و مبتذل نیستند ولى به‌طور ضمنى باعث ایجاد جوّ فرهنگى فاسد و غیر اسلامى به‌خصوص در بین جوانان مى شوند، چه حکمى دارد؟
ج: خرید و فروش و ترویج امورى از این قبیل که منجر به انحراف جوانان و فساد آنان و باعث پیدایش جوّ فرهنگى فاسدى مى شوند، جایز نیست و واجب است از آنها اجتناب شود.

۱۳٫ حکم شرعى الصاق عکس‌هاى مبتذل بر اجناس با هدف فروش بیش‌تر چیست؟ آیا اسلام به مشتریان هم توصیه به ترک خرید این اجناس را مى‌کند یا نهى دینى فقط به فروشندگان است؟
ج) چاپ، نشر، خرید و فروش و ترویج عکس‌هاى مبتذل و الصاق آنها بر روى اجناس که موجب انحراف و فساد جوانان شده و یکى از مظاهر تهاجم فرهنگی و ترویج فرهنگ منحطّ غرب مى‌باشد، جایز نیست.

۱۴٫ تجدید چاپ کتابها و مقاله‏هایى که از خارج وارد شده و یا در داخل جمهورى اسلامى چاپ مى‏شوند، بدون اجازه ناشران آنها چه حکمى دارد؟
ج: مسأله تجدید چاپ کتابهایى که در خارج از جمهورى اسلامى منتشر شده‏اند و یا تصویربردارى به طریق افست از آنها، تابع قراردادهایى است که راجع به آنها بین جمهورى اسلامى ایران و آن دولتها منعقد گشته است. و امّا کتابهایى که در داخل چاپ مى‏شوند، احوط این است که حق ناشر با کسب اجازه از او نسبت به تکرار و تجدید چاپ کتاب رعایت شود.

۱۵٫ آیا جایز است مؤلفان و مترجمان و صاحبان آثار هنرى مبلغى را در برابر زحماتشان و یا به عنوان حق تألیف در مقابل تلاش و وقت و مالى که براى انجام آن کار صرف کرده‏اند، تقاضا نمایند؟
ج: آنان حق دارند در برابر واگذارى نسخه اوّل یا اصلى اثر علمى و هنرى خود به ناشر، از وى هر مبلغى مى‏خواهند، دریافت نمایند.

 

____________________________
برگرفته از استفتائات مقام معظم رهبری