ارتزاق فرهنگی ۲

f1b8aeeb90e87d86cd6bf72988291f00_L

پوشیدن لباس آمریکایى چه حکمى دارد؟
ج: پوشیدن لباسهایى که توسط دولتهاى استعمارى تولید شده‏اند، ازاین جهت که ساخت دشمنان اسلام است، فى‌نفسه اشکال ندارد، ولى اگر این کار مستلزم ترویج فرهنگ غیراسلامى دشمن باشد و یاباعث تقویت اقتصاد آنان براى استعمار و استثمار سرزمین‌هاى اسلامى‏شود و یا منجر به وارد شدن ضرر اقتصادى به دولت اسلامى گردد، داراى اشکال است و حتّى در بعضى از موارد جایز نیست.

۱٫ بعضى از سایت‌هاى خارجى بازی‌هاى اینترنتى دارند که باید ابتدا مقدارى پول داد تا وارد بازى شد اگر ببریم اصل پولمان و جایزه به ما تعلق مى‌گیرد و اگر ببازیم پول خود را از دست مى‌دهیم. بازى کردن و پول دادن به این سایت‌ها چگونه است؟
ج) جایز نیست.

۲٫ پوشیدن لباس آمریکایى چه حکمى دارد؟
ج: پوشیدن لباسهایى که توسط دولتهاى استعمارى تولید شده‏اند، ازاین جهت که ساخت دشمنان اسلام است، فى‌نفسه اشکال ندارد، ولى اگر این کار مستلزم ترویج فرهنگ غیراسلامى دشمن باشد و یاباعث تقویت اقتصاد آنان براى استعمار و استثمار سرزمین‌هاى اسلامى‏شود و یا منجر به وارد شدن ضرر اقتصادى به دولت اسلامى گردد، داراى اشکال است و حتّى در بعضى از موارد جایز نیست.

۳٫ امروزه وارد کردن لباسهاى خارجى و خرید و فروش و استفاده از آنها در داخل شهرها متداول شده است، با توجه به افزایش تهاجم فرهنگى غرب به انقلاب اسلامى، این کار چه حکمى دارد؟
ج: واردات و خرید وفروش واستفاده از آنها به مجرّد اینکه از کشورهاى غیراسلامى وارد شده‏اند، اشکال ندارد، ولى آنچه که پوشیدن آن با عفّت و اخلاق اسلامى منافات داشته باشد و یا ترویج فرهنگ غربى که دشمن فرهنگ اسلامى است، محسوب مى‏شود، واردات و خرید وفروش و پوشیدن آن جایز نیست و دراین مورد باید به مسئولین مربوطه مراجعه شود تا از آن جلوگیرى کنند.

۴٫ آیا فالگیرى از طریق سنگریزه و کسب درآمد با آن جایز است؟
ج: اخبار به کذب جایز نیست.

۵٫ بعضى از زنان براى تأمین هزینه‏هاى زندگى خانوادگى خود در آرایشگاهها کار مى‏کنند، آیا این کار ترویج بى‏عفّتى و یا تهدیدى براى عفّت جامعه اسلامى محسوب نمى‏شود؟
ج: آرایش کردن زنان فى‏نفسه و اجرت گرفتن دربرابر آن اشکال ندارد به شرطى که به منظور نشان دادن به نامحرم نباشد.

۶٫ توزیع و عرضه فیلمهایى که مورد تأیید وزارت ارشاد هستند، چه حکمى دارد؟ همچنین توزیع نوارهاى موسیقى که مورد تأیید وزارت ارشاد هستند، در دانشگاهها چه حکمى دارد؟
ج: اگر فیلم‏ها یا نوارها به نظر مکلّف عرفاً مشتمل برغنا یا موسیقى مطرب و لهوى مناسبِ با مجالس لهو و گناه باشد، توزیع و عرضه آنها و همچنین دیدن و گوش‌دادن به آنها براى او جایز نیست و مجرّد تأیید بعضى از ادارات مربوطه تا زمانى که نظر مکلّف در تشخیص موضوع با نظر تأییدکنندگان مخالف است، دلیل شرعى براى جواز محسوب نمى‏شود.

۷٫ از آنجایى که تهاجم فرهنگى غرب از هر وسیله‌اى براى حمله‌ى خود کمک مى‌گیرد و امروز با ابزار رایانه، سى‌دى و اینترنت بیشتر این تهاجم را انجام مى‌دهد، مى‌بینیم که سى‌دى هاى مبتذل به صورت رایت شده و با قیمت خیلى نازل و فراوان در بازار عرضه مى‌شود و این در حالى است که سى‌دى هاى مذهبى با قیمت‌هاى گزاف عرضه مى‌شود که خرید آن براى خیلى‌ها مشکل است لذا افرادى قفل این سى‌دى ها را شکسته و به صورت رایتى و با قیمت خیلى نازل‌تر عرضه مى‌کنند. حال با این مقدمه چند سؤال از محضر شریف دارم:
س۱: استفاده از چنین سى‌دى هایى چه حکمى دارد؟
س۲: آیا مى‌توان سى‌دى رایتى را رایت کرد و از آن استفاده برد؟
س۳: حکم سى‌دى رایتى هدیه‌اى چیست؟
س۴: سى‌دى هایى که امانت مى‌دهند و سى‌دى امانتى در صورتى که سى‌دى هاى آنها رایت شده باشد، استفاده از آن چه حکمى دارد؟
س۵: با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژى هر سال برنامه‌هاى کامپیوترى پیشرفته‌ترى وارد بازار مى‌شود که نسبت به برنامه‌هاى ماه قبل‌شان پیشرفته‌تر و کامل‌تر هستند، آیا استفاده از سى‌دى هاى رایتى قدیمى‌تر جایز مى‌باشد؟
س۶: آیا در کل مسائل فوق مى‌توان به مرجع دیگرى رجوع کرد؟
ج۱) شکستن قفل سى‌دى و تکثیر آن بدون اجازه ناشر اصلى آن جایز نیست و استفاده و خرید و فروش سى‌دى تکثیر شده بدون اجازه ناشر اصلى جایز نیست.
ج۲) حکم همان است که در پاسخ قبلى بیان شد.
ج۳) فرقى بین سى‌دى هدیه‌اى و ابتیاعى در این باره نیست.
ج۴) حکم آن از بیان بالا روشن شد.
ج۵) بدون اذن ناشر اصلى اولى جایز نیست.
ج۶) مسأله از موارد رجوع به غیر نیست.

۸٫ زن و شوهرى از نقاشان معروف هستند و کار آنان ترمیم و بازسازى تابلوهاى هنرى است، بسیارى از آن تابلوها جامعه مسیحى را نشان مى‏دهند و در بعضى از آنها شکل صلیب و حضرت مریم(علیهاالسلام) و حضرت مسیح(علیه‌السلام) وجود دارد و صاحبان مؤسسات و شرکت‌ها و برخى افراد از طرف کلیساها بعد از آنکه بر اثر قدمت یا غیر آن مقدارى از آن تابلوها از بین رفته، براى مرمّت و اصلاح تابلوها به آنها رجوع مى‏کنند، با توجه به اینکه بیشتر تابلوها به همین صورت هستند و مرمّت تابلو تنها شغل آنان است که با آن زندگى مى‏کنند و به تعالیم دین حنیف اسلام هم پایبند هستند آیا ترمیم آن تابلوها و استفاده از اجرتى که براى این کار مى‏گیرند، جایز است؟
ج: مجرّد مرمّت و بازسازى تابلوهاى هنرى اشکال ندارد حتّى اگر جامعه مسیحى را توصیف کند و یا مشتمل بر نقش حضرت مسیح(علیه‌السلام) و یا حضرت مریم(علیها السلام) باشد و اجرت گرفتن در برابر آن هم اشکال ندارد و همچنین اتخاذ این کار به عنوان شغل و زندگى با درآمد آن هم بدون اشکال است مگر آنکه ترویج باطل و گمراهى و یا مستلزم مفاسد دیگرى باشد.

۹٫ نظر رهبر معظم انقلاب در مورد کپى از سى‏دى‏هاى موجود (اعم از سى‏دى‏هاى تولید شده در داخل کشور و یا نرم‏افزارهاى خارجى) چیست؟
ج) تکثیر نرم‏افزارهاى تولید داخل ایران، باید با اجازه ناشر یا صاحب اصلى آن باشد، تکثیر نرم‏افزارهاى خارجى نیز تابع قرار داد دولت جمهورى اسلامى‏ ایران و کشور تولید کننده آن است.

۱۰٫ ساختن مجسمه و یا عروسک‌ چه حکمى‏ دارد؟
ج) ساخت، خرید، فروش، نگهدارى و ارائه آن اشکالى ندارد.

۱۱٫ ساخت عروسک و مجسمه و نقاشى و ترسیم چهره موجودات زنده اعم از گیاهان، حیوانات و انسان چه حکمى دارد؟ خرید و فروش و نگهدارى و ارائه آنها در نمایشگاه چه حکمى دارد؟
ج: ساخت مجسمه و نقاشى و ترسیم چهره موجودات و لو ذى‌روح اشکال ندارد. همچنین خرید و فروش و نگهدارى نقاشى و مجسمه جایز است و ارائه آنها در نمایشگاه هم اشکال ندارد.

۱۲٫ گوش‌دادن و توزیع غنا و موسیقى لهوى که محصول کشورهاى غربى است، چه حکمى دارد؟
ج: در عدم جواز گوش‌دادن به موسیقى لهوى مطرب و مناسب با مجالس لهو و باطل، فرقى بین زبانها و کشورهاى محل تولید وجود ندارد. بنا بر این خرید و فروش و گوش‌دادن و توزیع این نوارها در صورتى که محتوى غنا یا موسیقى لهوى حرام باشند جایز نیست.

۱۳٫ چسباندن عکس‌ زن‌هاى بازیگر بى‌حجاب خارجى در مغازه و محل دید چه حکمى دارد؟
ج) اگر موجب ارتکاب گناه و مفسده‌انگیز بوده یا مخالف مقررات باشد، جایز نیست.

۱۴٫ کوپلن‌هایى با عکس‌هاى زنان سر برهنه و با تصاویر رقاصى دسته‌جمعى که توسط آقایان و خانم‌ها بافته مى‌شود و از آن‌ها در منازل و مغازه‌ها استفاده مى‌کنیم، چه حکمى دارد؟
ج) حکم دائر مدار مفسده‌انگیز بودن آن است.

۱۵٫ آیا جایز است در ایام محرم از افراد خیّر اموالى را جمع آورى کرد و با تقسیم آنها به سهم‏هاى مختلف، قسمتى را به قارى قرآن و مرثیه‌خوان و سخنران داد و باقى‌مانده را براى برگزارى مجالس مصرف کرد؟
ج: اگر با رضایت و موافقت صاحبان اموال باشد، اشکال ندارد.

۱۶٫ تهیه و فروش تصاویر منسوب به پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) و امیرالمومنین و امام حسین(علیهماالسلام) براى نصب آنها در مراکز دولتى چه حکمى دارد؟
ج: این کار فى‏نفسه از نظر شرعى اشکال ندارد به شرط اینکه مشتمل بر امورى که ازنظر عرف، اهانت و بى‏احترامى محسوب مى‏شود نبوده و با شأن آن بزرگان منافات نداشته باشد.

۱۷٫ آیا فروش اوراق جمع‏آورى کمکهاى خیرخواهانه عموم مردم به این صورت که بعداً قرعه‏کشى شده و قسمتى از مال جمع‏آورى شده به عنوان هدیه به برندگان داده شود و بقیه آن صرف کارهاى عام المنفعه شود، جایز است؟
ج: نامگذارى این عمل تحت عنوان «بیع» صحیح نیست، بله انتشار این اوراق و جمع‏آورى کمک‏ها براى امور خیریّه اشکال ندارد و تشویق مردم به کمک‏کردن با وعده اعطاى جایزه به کسى که قرعه به نام او در آید، جایز است. مشروط بر این که مردم این اوراق را به قصد شرکت در امور خیر، تهیّه نمایند.

۱۸٫ آیا خرید اوراق قرعه‏کشى بخت‌آزمایى(لوتو)، با توجه به اینکه تحت مالکیت شرکت خاصى است و ۲۰٪ سود آن به مؤسسه‏هاى خیریّه زنان پرداخت مى‏شود، جایز است یاخیر؟
ج: برگه‏هاى بخت آزمایى، مالیّت ندارند واین اوراق در حکم آلت قمار هستند بنابراین خرید و فروش آنها جایز نیست و مبلغى را هم که برندگان قرعه‏کشى این برگه‏ها دریافت مى‏کنند، حلال نیست.

۱۹٫ آیا پرداخت و دریافت پول در قبال نوشتن دعا جایز است؟
ج: دریافت یا پرداخت مبلغی به عنوان اجرت نوشتن دعا های وارده اشکال ندارد.