در محضر قرآن/ درک منطق قرآن

9c448a1c2cb55fb1bc38d49d105ddced_L

آیه ۲۶  سوره مبارکه بقره

 

« إِنَّ اللَّهَ لاَ یَسْتَحْیِی أَن یَضْرِبَ مَثَلًا مَّا بَعُوضَهً فَمَا فَوْقَهَا فَأَمَّا الَّذِینَ آمَنُواْ فَیَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ وَأَمَّا الَّذِینَ کَفَرُواْ فَیَقُولُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَذَا مَثَلًا یُضِلُّ بِهِ کَثِیرًا وَیَهْدِی بِهِ کَثِیرًا وَمَا یُضِلُّ بِهِ إِلاَّ الْفَاسِقِینَ »
ترجمه: «خداى را از اینکه به پشه‏اى یا فروتر [یا فراتر] از آن مثل زند شرم نیاید پس کسانى که ایمان آورده‏اند مى‏دانند که آن [مثل] از جانب پروردگارشان بجاست ولى کسانى که به کفر گراییده‏اند مى‏گویند خدا از این مثل چه قصد داشته است [خدا] بسیارى را با آن گمراه و بسیارى را با آن راهنمایى مى‏کند و[لى] جز نافرمانان را با آن گمراه نمى‏کند.»
نکات آیه
حیا و شرم در مواردى است که کار شرعاً، عقلاً یا عرفاً مذموم باشد. امّا در بیان حقایق، شرم و خجالت پسندیده نیست. «لا یستحیى»
حقایق والا و مهم را مى‏توان با زبان ساده ومثال بیان نمود. «ان یضرب مثلاً»
مؤمن کلام خدارا باور دارد و مطیع آن است. «یعلمون انّه الحق»
مثال‏هاى قرآن، وسیله تربیت و رشد است. «فیعلمون انه الحق من ربهم»
مثال‏هاى قرآن، حقّ ودر مقام بیان حقایق است. «انّه‏الحق»
انسانِ حقیقت‏جو، از هر نورى راه را مى‏یابد، ولى شخص بهانه‏گیر و اشکال‏تراش، به هر چراغى خرده مى‏گیرد. «ماذا اراد اللَّه بهذا مثلاً»
کفر و لجاجت، عامل بهانه‏گیرى است. «ماذا اراد اللَّه بهذا مثلاً»
فسق، موجب گمراهى ومانع شناخت حقایق است. «ومایضلّ به الاّ الفاسقین»
مثال‏هاى قرآن، وسیله هدایت یا ضلالت است. «یضلّ به، یهدى به»
خداوند، پیمان‏شکن را فاسق و فاسق را گمراه مى‏کند. «وما یضل به الا الفاسقین»