روش های بصیرت افزایی ۵

974c017162d4824327d6e54947dd2065_L

قانون محوری

یکی از محوری ترین روش های بصیرت افزایی خصوصا در حیطه حکومت و نظام اسلامی قانون محوری و حرکت بر مبنای قانون است و هر شخص و گروه، به هر اندازه که خلاف قانون عمل کند به همان میزان از حق فاصله گرفته است. یقینا با تاسی از معیارها و قوانین شرعی و میثاق ملی یعنی در سایه قانون اساسی با محوریت ولایت فقیه می توان حوادث را پشت سر گذاشت، هر شخص و هر جناح سیاسی که احکام الهی، اسلامی و قانونی را زیر پا می گذارد باید با او برخورد کرد. به عنوان مثال اگر کسی در مقابل قانون ایستاد و یا مرتکب خلاف شرع دروغگویی به مردم شد، مردم باید او را طرد کنند، چه اینکه وابسته به گروه الف باشد و چه وابسته به گروه ب. در فتنه ها و مسائل مشبته برای فهم درست از نادرست می توان این ملاک را در نظر گرفت. فتنه سال گذشته مصداق کاملی از این معنا بود و به سادگی می توان قانون را ملاک قرار داد و حق را از ناحق باز شناخت.

 

 دقت در نشانه ها و شواهد

از دیگر علل و عواملی که در این مسئله مهم و اساسی است می توان به عبرت گیری از مسایل جهان و هستی اشاره کرد. تأکید خداوند بر توجه به آیات و نشانه های الهی از آن روست که انسان با تحلیل آن ها می تواند نسبت ها را به درستی به دست آورد و در یک آزمون خطا و تصحیح، تجربیات بسیار مفیدی را در زمینه های مختلف کسب کند.

همانطور که اشاره شد بسیاری از مردم در یک فرآیند، به بصیرت دست می یابند، زیرا بصیرت از اموری نیست که ناگهان تحقق یابد، بلکه در یک فرآیند با علل و عوامل مختلف در انسان پدیدار می شود که در این میان نمی توان نقش مهم نشانه ها و نشانه شناسی را نادیده گرفت. از این رو توجه به آیات و نشانه های الهی در هستی از هر نوع و جنسی در آیات ۰۲ و ۱۲ سوره ذاریات و نیز آیات ۶ تا ۸ سوره ق مورد تأکید قرار گرفته است. انسان با تحلیل دقیق داشته های خودشان که از آن به آیات انفسی یاد می شود و داده های بیرونی که از آن به آیات آفاقی یاد شده است، می تواند امیدوار باشد که به یک شناخت یقینی برسد.

هرچه تفکر و دقت در آیات انفسی و آفاقی و نشانه شناسی در انسان، قوی تر شود، دقت و تأمل و تحلیل وی نیز افزایش می یابد و یقین او از علم الیقین حصولی به عین الیقین شهودی و حق الیقین حضوری می رسد. به این معنا که نهایت تفکر و اندیشه در آیات انفسی و آفاقی، درک حضوری و دانش وجودی است که دیگر این دانش جزو ذات وی می باشد.

بر این اساس هر کسی باید در مسایل زندگی از امور اجتماعی و سیاسی خویش چنان دقت و توجه داشته باشد که بتواند از راه نشانه ها، حقیقت را کشف و شهود کند و در ادامه با تقوای سیاسی در مسیر آن گام بردارد. کسانی که از هیچ نشانه کوچک و جزیی نمی گذرند و آن را در یک پازل دسته بندی می کنند و در جای مناسب قرار می دهند، می توانند در نهایت، تبیین درستی از مسئله بیابند و واقعیت امور پوشیده را بر خود آشکار سازند. گاه یک فتنه می تواند این پازل هایی که در سایه روشن های تردید قرارگرفته است آشکار سازد و تصویری روشن از حرکات و اقدامات و رفتارهای شخص و یا گروه ارائه دهد. بارها دیده شده است که اهل نفاق و کفر و شرک در این فتنه ها خود را لو داده اند؛ زیرا گمان برده اند که موفقیت را در دست دارند و چهره واقعی خویش را آشکار می کنند و یا این که حرکت و رفتاری را از خود بروز می دهند که می تواند به عنوان متغیر ربطی میان تمامی پازل ها و قطعات پیشین، معنایی را القا و روشن سازد. در داستان حضرت امیرمؤمنان(ع) در جنگ صفین و فتنه بزرگ آن برخی از اهل تردید نمی دانستند که حق با علی یا معاویه است. هر چند که در آن زمان بسیاری از لشکریان معاویه با توجیه عمر و عاص فریب خوردند، ولی زنگارهای بسیار و پرده های استواری از دغل و تزویر و دروغ با شهادت عمار به عنوان یک نشانه فرو ریخت و از میان برداشته شد و اهل حق توانستند راه خویش را دریابند.

بنابراین مهم ترین رفتاری که در زمان فتنه از توده های مردم انتظار می رود آن است که در فتنه ها به نشانه ها توجه کنند، و با بهره گیری از اصول اساسی اسلام و قرآن، حق را از باطل باز شناسند و خواص و رجال سیاسی کشور را براساس آن معیار به ارزیابی نشینند و در نهایت، راه خویش را از گمراهان و منافقان جدا سازند.

 شناخت اهل بصیرت و پیروی از ایشان

بایستی با مطالعه زندگی و مشی اهالی بصیرت، ویژگی هایی که موجب شد تا به این صفت متصف شوند را پیدا کرده و رفتار و گفتار آنها را الگو قرار دهیم. همچنین در اوضاع فتنه گون افراد روشنگر و حقیقت گویی هستند که بایستی به ایشان مراجعه و از بیان ایشان استفاده کرد. مقام معظم رهبری از جناب عمار یاسر به عنوان یک شخص روشنگر و با بصیرت یاد می کنند. در دوران مبارزات انقلاب، زمانی که حضرت امام در تبعید به سر می بردند برخی از خواص با بصیرت همین عمل جناب عمار را انجام می دادند و سخن امام را به مردم می رساندند و اهداف نهضت را برای مردم تبیین می کردند. همچنین در طول دوران انقلاب و در مشکلات و اتفاقاتی که برای آن رخ داده پیروی مردم از روحانیت و مسئولین بصیر و روشنگر، باعث عبور کشتی انقلاب از طوفان فتنه ها بوده است. افشاگری های شهید دیالمه در مجلس شورای اسلامی و غیر آن یکی از مصادیق این موضوع است.

 

 میانه روی و پرهیز از افراط و تفریط

افراط و تفریط در اندیشه و عمل نه تنها انسان ها را از بصیرت و عمل بر طبق آن باز می دارد بلکه عمل بر طبق آن، در بسیاری از مواقع انسان را در صف کمک کاران به فتنه ها قرار می دهد. متاسفانه در بسیاری از اوقاتی که اوضاع به نفع انقلابیون و حزب الله طرفدار و پیرو اهداف انقلاب و مدافع ولایت فقیه بوده و دست دشمن از بهانه ها خالی بوده برخی حرکات افراطی آب به آسیاب دشمن ریخته و این حرکات کوچک و فرعی آن اصل مهم و اساسی (حقانیت نظام) را تحت الشعاع قرار داده است. ملاک شناخت راه میانه و درک جامع آن، بیانات رهبر گرامی انقلاب است.