معرفی منابعی برای یادگیری فنون مصاحبه‎گری

9434eda52ccf0ef774bf909acfb7aa43_L

ذکر مثال‌های عینی و کاریردی متناسب با نکات تئوریک کتاب که به خاطرات دوران خبرنگاری باز می‌گردد و استفاده از ویژگی چند رسانه‌ای که مستندات مختلفی از مباحث کتاب را در قالب لوح فشرده به تصویر کشیده است این کتاب را از مجموعه کتب موجود در زمینه مصاحبه متمایز می‌کند.

معرفی کتاب «اصول و مهارت‌های مصاحبه خبری»

کتاب «اصول و مهارت‌های مصاحبه خبری» نوشته‌ صدیقه ببران و سیدمهدی شریفی در شش فصل و چهار بخش ضمیمه از سوی انتشارات تاویل روانه بازار کتاب شده است .این کتاب به تشریح مبانی نظری و مفهومی «مصاحبه خبری» به ‌منظور تبیین این مفاهیم و بر اساس تجربیات عملی نویسندگان و خبرنگاران طی فعالیت‌های روزنامه‌نگاری پرداخته است.

 در معرفی این کتاب عنوان شده است: «اصول و مهارت‌های مصاحبه خبری» کوششی است تا اصول و مهارت‌های مصاحبه خبری را به علاقه‌مندان انتقال داده و آن‌ها را با فنون کارساز ارتباطات میان فردی از طریق مصاحبه آشنا سازد.

ضرورت پدید ‌آمدن کتاب‌های مستقل در ابعاد مختلف در زمینه‌های تخصصی و عمیق علم ارتباطات از سال‌ها پیش احساس می‌شد و کوشیده‌ایم به بخشی از این اشتیاق وافر پاسخ دهیم و این امید می‌رود که این حرکت تدریجا غنای بیش‌تری به ادبیات علوم ارتباطات اجتماعی و روزنامه‌نگاری بدهد.

دکتر علی اکبر فرهنگی، پدر علم مدیریت رسانه بر این کتاب مقدمه‌ای نوشته و در آن تصریح کرده است: «از ویژگی‌های مشهود این اثر آن است که ضمن طرح اصول کلی مصاحبه خبری به مهارت‌های کلامی و غیر کلامی در این مصاحبه‌ها پرداخته و دانشجویان را با راز و رمزهای نهفته در این ابزارهای ارتباطی آشنا می‌سازد.»

در این کتاب که با استفاده از تجارب برخی خبرنگاران برجسته جهان در حوزه «مصاحبه» به نگارش درآمده است چگونگی مواجهه با انواع مصاحبه شوندگان شامل سیاستمداران، هنرمندان، ورزشکاران و دانشمندان توضیح داده شده است.چگونگی تنظیم انواع مصاحبه، چگونگی چینش مصاحبه در رادیو و تلویزیون و مطبوعات، تفاوت‌های مصاحبه فردی و گروهی از دیگر  مباحث این کتاب است. تاریخچه مصاحبه در ایران و جهان و مهم‌ترین تفاوت‌های گفت و گو و مناظره از بخش‌های ضمیمه کتاب است.

ذکر مثال‌های عینی و کاریردی متناسب با نکات تئوریک کتاب که به خاطرات دوران خبرنگاری باز می‌گردد و استفاده از ویژگی چند رسانه‌ای که مستندات مختلفی از مباحث کتاب را در قالب لوح فشرده به تصویر کشیده است این کتاب را از مجموعه کتب موجود در زمینه مصاحبه متمایز می‌کند.

برای مثال اینکه کریستین امانپور، گزارشگر شناخته‌شده سی‌ان‌ان برای گفتگوها و گزارش‌های خبری خود در شرایط مختلف، با ویژگی‌های خاصی در صحنه خبر حاضر می‌شده و حتی در طراحی و انتخاب پوشش خود نیز سوژه خبری را لحاظ می‌کرده در این کتاب ذکر شده است

شایان ذکر است سید مهدی شریفی یکی از پدیدآورندگان این کتاب، سالهاست در واحد مرکزی خبر مشغول فعالیت است و مستند به یادماندنی «روح الله» از جمله کارهای ماندگار او در حوزه خبر رسانه ملی محسوب می‌شود.

 

معرفی کتاب «آداب مصاحبه مطبوعاتی»

کتاب حاضر با ترجمه‌ای روان و ساده و با زبانی که به محاوره نزدیک است مخاطب خود را با اصول مصاحبه آشنا می‌کند و طریقه گردآوری اطلاعات را قدم به قدم به مخاطب خود آموزش می‌دهد. در جای جای کتاب از روزنامه‌نگاران مشهور نمونه و شاهد مثال می‌آورد تا مطالب برای خواننده ملموس و قابل درک شود. نکته اساسی و بسیار مهمی که نویسندگان این کتاب بر آن تأکید و توجه وافر نموده‌اند مسائل عاطفی و روانی در برقراری ارتباط با مصاحبه‌شوندگان است ؛ اینکه مصاحبه‌کننده در هر شرایطی چگونه می‌تواند بر بخت و اقبال خود در یک مصاحبه موفق و درخور بیفزاید ، یا شکست مصاحبه را تدارک ببیند و تریبون رایگان منافع مصاحبه شونده ی زیرک و باهوش خود شود.

    این کتاب حاوی ۱۲ فصل، واژه‌نامه فارسی _ انگلیسی، واژه‌نامه لغات و اصطلاحات روزنامه‌نگاری، سه مصاحبه ضمیمه و منابعی برای مطالعه بیشتر است.

 در ادامه بخش هایی از فصل اول این کتاب را با هم می خوانیم :

  «هدف اصلی این کتاب، آماده‌کردن خوانندگان برای انجام مصاحبه‌های از پیش‌تعیین شده است که با تحقیق در مورد مصاحبه و طرح سؤالات شروع می‌شود و با بررسی و ویرایش گفته‌ها پایان می‌یابد. شروع کتاب با فصلی در مورد مصاحبه‌‌های متداول است که نکاتی چند به مبتدیان می‌آموزد، مثلاً چگونه یک اعلامیه خبری را پیگیری کنند و یا اینکه چگونه ستون مربوط به صحبتهای مخاطبان را پر کنند.

    مصاحبه تلفنی، یادداشت‌بردای و ضبط گفت‌گو در فصل‌های جداگانه بررسی خواهند شد. ضمناً رویکردهای مناسب در برابر مصاحبه‌شونده‌های خاص مانند مصاحبه‌شونده‌های بی‌تجربه و یا آنهایی که با اکراه صحبت می‌کنند، افراد آسیب‌پذیر، کودکان، داغ‌دیدگان یک حادثه و… نیز بررسی خواهد شد.

    بخش مربوط به مصاحبه تلفنی به هیچ‌وجه جامع نیست. برای مثال، اگر چه در جای جای کتاب صحبت از خبرنگاران تفحصی به میان می‌آید، اما در تلاش نبوده‌ایم تا خوانندگان را راهنمایی کنیم که چگونه به صورت مخفیانه فعالیت‌های خبری خود را انجام دهند و یا چگونه برای سیاستمداران تبهکار دام بگذارند.

    همچنین به بررسی مصاحبه با پرسش‌نامه پرداخته‌ایم. این مصاحبه شامل:

    تهیه فهرست سؤالات استاندارد است که معمولاً از طریق دورنویس ارسال می‌شود و سپس پاسخ‌های داده شده ویراستاری می‌شوند. در هر صورت اگر سردبیر از شما چنین مصاحبه‌ای را می‌خواهد، آن را انجام دهید (حتی به عنوان عقب‌نشینی، مصاحبه پرسش‌نامه‌ای در مرتبه بعد از مصاحبه تلفنی قرار می‌گیرد)، اما در هر صورت این کار را مصاحبه ننامید.

    در این کتاب موضوعات مختلفی از قبیل موضوعات اخلاقی، حقوقی و حرفه‌ای که در طی مصاحبه پیش می‌آیند، در جای خود مورد بحث قرار گرفته‌اند. این نکات در فصل آخر جمع‌بندی شده‌اند. نگارش این فصل، دشوار بوده است. تعیین اصول کلی و پیش‌نویس قوانین عملی _ آن هم برای سرمشق دیگران _ خود یک مسئله است. مسئله دشوارتر از آن، تصمیم‌گیری در شرایط خاص است. بنابراین اگر در بعضی پیشنهادها و توصیه‌های انجام شده تا حدودی شک و تردید می‌بینید بدان علت است که در نهایت خبرنگار باید پاسخ‌های خود را برای سؤالات پیش‌آمده بیابد.»

منبع : پایگاه اینترنتی بانک اطلاعات نشریات کشور