شناخت شبکه های اجتماعی

079d89900b01f43ae33a42bfce592281_L

عنوان شبکه های اجتماعی اینترنتی با قالب امروزی برای نخستین بار در سال ۱۹۶۰ در دانشگاه ایلینویز ایالات متحده آمریکا مطرح شد اما مفهوم شبکه های اجتماعی در ایران به طور گسترده حدودا در سال ۱۳۸۳ هجری شمسی با حضور شبکه اجتماعی «اورکات» در میان کاربران ایرانی رواج پیدا کرد.

نخستین بار مفهومی با عنوان شبکه‌های اجتماعی اینترنتی با قالب امروزی در سال ۱۹۶۰ اولین بار در دانشگاه ایلی نویز در ایالت متحده امریکا مطرح شد. پس از آن در ۱۹۹۷ نخستین سایت شبکه اجتماعی اینترنتی به آدرس SixDegrees.com راه‌اندازی شد. این سایت به کاربرانش اجازه ایجاد پروفایل داد تا آنها بتوانند لیستی از دوستانشان ایجاد کنند. البته این سایت در آن موفق نشد و بعد از سه سال متوقف شد.

در سال ۲۰۰۴، سایت های شبکه اجتماعی فرنداستر با ۷ میلیون کاربر و مای اسپیس با ۲ میلیون کاربر صاحب بیشترین کاربران در این حوزه بودند. در همین سال سایت شبکه اجتماعی فیس بوک توسط مارک زوکربرگ در خوابگاه دانشگاه هارواد راه اندازی شد.

سال ۲۰۰۶، سال گسترش روز افزون کاربران و بازدیدکنندگان وب سایت‌های شبکه‌های اجتماعی بود. در این سال دسترسی عمومی مردم به فیس بوک آزاد شد. زیرا در دو سال قبل، این سایت تنها به صورت پایلوت در دانشگاه هارواد استفاده می‌شد، همچنین توییتر نیز در این سال پا به عرصه وب سایت های اجتماعی گذاشت.

شبکه‌های اجتماعی اینترنتی، به‌خصوص آن‌هایی که کاربردهای معمولی و غیرتجاری دارند، مکان‌هایی در دنیای مجازی هستند که مردم خود را به‌طور خلاصه معرفی می‌کنند و امکان برقراری ارتباط بین خود و همفکرانشان را در زمینه‌های مختلف مورد علاقه فراهم می‌کنند.

در ادامه با چند اثر درباره پیامدهای شبکه های اجتماعی آشنا می شویم :

کتاب مطالعات شبکه های اجتماعی و سبک زندگی جوانان

کتاب مطالعات شبکه های اجتماعی و سبک زندگی جوانان تالیف محمد صادق افراسیابی با مقدمه ی دکتر حسن بشیر؛ دانشیار دانشگاه امام صادق (ع) و با همکاری علیرضا مرادی و الهه رفیعی به همت انتشارات سیمای مشرق در ۱۰۸ صفحه منتشر شد.

در فصل اول این کتاب که با همکاری علیرضا مرادی و الهه رفیعی منتشر شده است با مفهوم شبکه های اجتماعی بیشتر آشنا شده و محمد صادق افراسیابی مولف کتاب ضمن ارائه ی تعریفی از شبکه های اجتماعی اینترنتی نوشته است: به اعتقاد پریس، افراد ادراکات متفاوتی از یک جامعه ی مجازی دارند. به طوری که برای برخی، این جوامع، صمیمیت، اطمینان بخشی از گپ زدن و کمک کردن افراد به یکدیگر را به همراه دارد و برای برخی دیگر این جوامع تصور تاریکی از توطئه ی براندازی و رفتار جنایی و تجاوزگرانه به حیطه ی خصوصی را ایجاد می کند.

فصل دوم کتاب به تاریخچه ی شبکه های اجتماعی اینترنتی می پردازد. در این فصل آمده است: عنوان شبکه های اجتماعی اینترنتی با قالب امروزی برای نخستین بار در سال ۱۹۶۰ در دانشگاه ایلینویز ایالات متحده آمریکا مطرح شد اما مفهوم شبکه های اجتماعی در ایران به طور گسترده حدودا در سال ۱۳۸۳ هجری شمسی با حضور شبکه اجتماعی «اورکات» در میان کاربران ایرانی رواج پیدا کرد.

فصل سوم به سبک زندگی از نگاه اندیشمندان پرداخته و عنوان می کند: بسته به اینکه ما بخواهیم موضوع سبک زندگی را از منظر کدام رویکرد و از نظر کدام نظریه پرداز بررسی کنیم به تعاریف گوناگونی خواهیم رسید. با دقت در تعاریف مختلف می توان گفت سبک زندگی، مجموعه ای از طرز تلقی ها، ارزشها، شیوه های رفتاری، حالات و سلیقه ها است.

فصل چهارم کتاب به رابطه ی میان شبکه های اجتماعی و سبک زندگی جوانان پرداخته است. در این فصل آمده است: صرف نظر از انجام هر گونه پژوهش، اثبات نوعی ارتباط میان عضویت و حضور در شبکه های اجتماعی اینترنتی و سبک زندگی جوانان در چارچوب نظریه دو جهانی شدن عاملی و جامعه ی شبکه ای کاستلز امری ممکن است.

در فصل پنجم با نظر سنجی پیمایشی آشنا شده و در نهایت در فصل ششم نتایج انجام یک نظر سنجی پیمایشی در میان کاربران بزرگترین شبکه اجتماعی ایرانیان (کلوب) در خصوص رابطه ی میان عضویت در شبکه های اجتماعی اینترنتی و شاخصه های مختلف سبک زندگی منتشر شده است. بررسی رابطه ی میان عضویت در شبکه های اجتماعی اینترنتی با سبک زندگی مجازی افراد، تاثیر عضویت در شبکه های اجتماعی بر نحوه ی پوشش و ادبیات محاوره ای افراد و بررسی رابطه میان عضویت در شبکه های اجتماعی و شیوه ی همسریابی افراد از جمله مواردی است که در این فصل مورد ارزیابی قرار گرفته است.

کتاب درآمدی بر شبکه های اجتماعی

کتاب درآمدی بر شبکه های اجتماعی تالیف یرون، بروگمن با ترجمه خلیل میرزایی از سوی انتشارات جامعه شناسان منتشر شد.

بروگمن، استاد جامعه‌شناسی و روانشناسی دانشگاه آمستردام است. وی در این اثر، روابط پیچیده اجتماعی در جهان برای رسیدن به درک عمیق از روابط اجتماعی و ارتباطی نظام‌مند را به صورت شبکه‌های اجتماعی بررسی می‌کند.

وی در مقدمه این کتاب آورده است: «تنوع و نا آرامی روابط اجتماعی را می‌توان به صورت شبکه‌ای روشن و دقیق طراحی کرد. به کمک نظریه شبکه‌، ویژگی زندگی اجتماعی نظیر جهان‌های کوچک، ساختار انسجام و نابرابری اجتماعی را می‌توان برای نخستین بار تبیین کرد و به علاوه، پدیده‌های به خوبی درک نشده‌ای نظیر سازمان‌ها و نیز رشد و اشاعه شناخت و دانش را می‌توان به صورت روشن‌تر درک کرد، زیرا بسیاری از مدل‌های شبکه‌ اجتماعی نیز قابلیت کاربرد یا القا به حوزه‌های دیگری نظیر اقتصاد، زیست‌شناسی، فیزیک آماری و دانش سازمان را دارند.»

در این کتاب مدل‌های پیچیده به صورت روشن و بدون استفاده از ریاضی به صورت جداگانه در کادر‌ها، پانوشت و مراجع تبیین می‌شوند و با نمودار‌ها و نمونه‌های شبکه‌ای که از انسان‌شناسی تا جامعه‌شناسی سازمانی را شامل می‌شود، مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرند.

این کتاب در هشت فصل با عنوان فصل اول: مقدمه، فصل دوم: بازنمود و مفهوم سازی، فصل سوم:جهان های کوچک، فصل چهارم: جستجو بر دامنه ها یا دم های چاق، فصل پنجم: اجتماع ها: کشف، کشمکش، انسجام و فرهنگ،فصل ششم: نابرابری اجتماعی: وجهه، قدرت، واسطه گری و نقش ها، فصل هفتم: سازمان ها به عنوان شبکه ها، فصل هشتم: روش ها و نرم افزارها منتشر شده است.

چاپ نخست کتاب «درآمدی بر شبکه‌های اجتماعی» در شمارگان هزار نسخه، ۲۵۱ صفحه‌ و قیمت ۶۰هزار ریال منتشر شد.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان