معرفی دو منبع برای تقویت مهارت برنامه ریزی

066a4cd7efb392e6b4c811f7e769c2e1_L

این کتاب به منظور ارائه ی برنامه ریزی درسی در آموزش و پرورش تدوین شده و هدف نگارنده برآن است که برنامه ریزی درسی را به شکلی روشن وکاربردی ارائه نماید. مطالعه ی این کتاب به افرادی که با نظام تعلیم و تربیت سروکار دارند، پیشنهاد می گردد. معلمان، اساتید، دانشجویان رشته های تربیتی، مولفان کتاب‎های درسی و تولید کنندگان مواد آموزشی، می توانند از این کتاب استفاده کنند.

 

کتاب«مهارت های برنامه ریزی»

این کتاب در پنج فصل کلیات، مراحل برنامه ریزی، دسته بندی برنامه، برنامه تبلیغی و ارزیابی و برنامه ریزی تنظیم شده است.
در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم:«دین اسلام، دین هدف، برنامه و عمل است، و پیروان راستینش همواره به این سه خصلت نیکو آراسته اند. از آنجا که طلاب، نمود رهبری دینی و نماد رهبران دینی اند، باید در هر سه زمینه(هدف، برنامه و عمل) آگاهی کافی داشته باشند و دانسته های خود را به کار گیرند.

با این حال، دیده می شود که بسیاری از طلاب دچار نوعی بی هدفی تحصیلی و شغلی و پیرو آن ، بی برنامگی هستند که آنان را در به کارگیری نیروی خود برای طلبگی در شکل کامل آن، با مشکل رو‌به رو می سازد . این مشکل در طلابی که فقط به دروس حوزوی مشغولند و فراغت بیشتری دارند، نمود بیشتری دارد. آفت ضعف در هدف یابی و برنامه ریزی که از تحصیل و زندگی به تبلیغ و وظایف اجتماعی طلاب کشانده شده است، ریشه ای تاریخی دارد.
مقام معظم رهبری فرموده است: این، راست است که سال هاـ اگر نگوییم قرن هاـ‌از برنامه ریزی عقب هستیم. ما با چشم بسته، وارد حوزه های علمیه شدیم و بدون برنامه، طول مدت سالیان حوزه های علمیه را گذراندیم.

این سخنان به ساختار آموزشی حوزه مربوط است، ولی درباره بسیاری از طلاب نیز صادق بوده و هست.

امروز با توجه به حجم گسترده فعالیت های تبلیغی از نظر تنوع پیام، مخاطبان و روش های تبلغی و رویارویی مبلغ با حجم عظیمی از داده ها و موضوع ها،‌بیش تر مبلغان دینی با نوعی سردرگمی در محیط تبلیغی رو‌به‌رو هستند یا خیال خود را راحت ساخته و به حداقل برنامه تبلیغی با مخاطبان محدود بسنده کرده اند تا نیازی به برنامه ریزی نداشته باشند.
از این رو هم برای مبلغانی که به توسعه کمی و کیفی تبلیغ خویش می اندیشند و هم مبلغانی که توان جمع بین چند برنامه تبلیغی را ندارند، توجه به نفس برنامه ریزی و گونه ها و روش های آن در زندگی و در نهایت،‌توجه به برنامه ریزی تبلیغی برای گسترش فعالیت های مبلغ از نظر تنوع و کیفیت ضرورت می یابد».

شایان ذکر است، کتاب«مهارت های برنامه ریزی»، به صورت موجز و گویا، به بررسی نفس برنامه ریزی و روش برنامه ریزی برای تبلیغ، به صورت کاربردی و خود آموز گونه می پردازد.

توجه به آیات و روایات معصومین(علیهم السلام) و سیره علما و مبلغان بزرگ و منابع موجود تبلیغی، از ویژگی های اصلی این کتاب است.

گفتنی است، اصول و شیوه های استفاده از احادیث و معرفی منابع حدیثی، روانشناسی و مهارت های رفتاری در تبلیغ غیر مستقیم،‌ شیوه های معاشرت با کودکان و نوجوانان، روش ها و گرایش های تفسیری قرآن کریم، معرفی تفاسیر و سطح بندی آن، شیوه های تبلیغ در احادیث، شیوه ها و فنون تبیین احادیث برای کودکان و نوجوانان، شیوه اردوداری و شیوه های تبلیغ در قرآن کریم، عنوان دیگر کتاب های این مجموعه ده جلدی است

.
کتاب«مهارت های برنامه ریزی»،‌ که از سوی«امین عظیمی»گردآوری شده است، در شمارگان ۵۰۰۰ نسخه، به همت معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در پاییز ۱۳۹۰ منتشر شده است.

معرفی کتاب « برنامه ریزی درسی (اصول و کاربرد)»

برنامه ریزی به عنوان یکی از عوامل موثر در شاخص های توسعه، اهمیت فراوان دارد. امروزه کشورهای مختلف برای دست یابی به توسعه، در ابعاد مختلف به برنامه‏ریزی می پردازند. آموزش و پرورش نیز برای دست یابی به اهداف خود در زمینه های گوناگون به برنامه ریزی نیازمند است. نظر به اهمیت آموزش و پرورش در هر کشور و تاثیر آن بر زندگی شهروندان، به جرات می توان گفت، امروزه توجه به امر برنامه ریزی در این نهاد، یک ضرورت محسوب می شود. یکی از انواع برنامه ریزی در نظام تربیتی، برنامه ریزی درسی است. برای همه‎ی افرادی که به نوعی با تربیت انسان‏ها در حوزه های مختلف سر و کار دارند، لازم است که با برنامه ریزی درسی و فرایند آن آشنا باشند.

این کتاب به منظور ارائه ی برنامه ریزی درسی در آموزش و پرورش تدوین شده و هدف نگارنده برآن است که برنامه ریزی درسی را به شکلی روشن وکاربردی ارائه نماید. مطالعه ی این کتاب به افرادی که با نظام تعلیم و تربیت سروکار دارند، پیشنهاد می گردد. معلمان، اساتید، دانشجویان رشته های تربیتی، مولفان کتاب‎های درسی و تولید کنندگان مواد آموزشی، می توانند از این کتاب استفاده کنند.

در ادامه بخش هایی از فصل اول این کتاب را جهت آشنایی بیشتر شما عزیزان آورده ایم :

« در یک تقسیم بندی، برنامه ی درسی به انواع اشکار و پنهان تقسیم می شود که به توضیح هر کدام از آن‏ها پرداخته می شود. برنامه ی درسی آشکار: برنامه ی درسی آشکار به آن دسته از فعالیتها و نتایج آموزش مدرسه ایی اطلاق می شود که به طور آشکار در برنامه‏ی درسی قید شده اند.

برنامه ی درسی پنهان: برنامه‏ی درسی پنهان به آن دسته از فعالیت ها و نتایج آموزش مدرسه ایی اطلاق می شودکه به طور آشکار در برنامه ی درسی قید نشده اند؛ ولی به عنوان بخشی از تجارب آموزش در مدرسه هستندکه در قالب فعالیت ها آمده و به نوع رابطه ی مدرس و فراگیر، مقررات و قانون کلاس های درس و محتوای ضمنی کتاب ها بستگی دارد.

برنامه ی درسی پنهان، مفهوم دیگری است که درآن، فعالیت ها و نتایج برنامه ی درسی به صورت رسمی و صریح مد نظر قرار نمی گیرد؛ ولی بخش مهمی از تجربیات آموزشی را تشکیل می دهد.

اساساً برنامه ی درسی پنهان به آموخته ها و تجربیات فراگیران، روابط آن‏ها با سایر فراگیران، معلمان، اولیای آن‏ها و محیط مدرسه و بیرون از آن اشاره دارد.

در رابطه با اهمیت و ضرورت برنامه درسی پنهان و چرایی اهمیت این مفهوم می توان به دو موضوع اشاره کرد:

الف) برنامه ی درسی پنهان راهی است برای عبور از سطحی نگری به نگرشی عمیق، برای دست اندرکاران تعلیم و تربیت؛ یعنی توجه اساسی به آن بعد از یادگیری های فراگیران که مطابق خواست و اراده ی دست اندرکاران تعلیم و تربیت نیست.

ب)اثر گذاری و ثبات یادگیری ناشی از برنامه های درسی پنهان؛ چون این برنامه ها از طریق گفتار و ظاهر پیام و عملکرد آموزگار اتفاق نمی افتد و در اثر درگیری کامل فراگیر با وقعیت آموزشی اتفاق می افتد، پس یادگیری که بواسطه‎ی آن پدید می آید یک یادگیری عمیق و ماندگار است. »

منبع : پایگاه مجازی خبرگزاری رسا

rasanews.ir