معرفی یک سایت و یک کتاب جامع درباره آموزش اصول خبرنویسی

cd4ddc1cc29ba262062a524265efa7f9_L

فرم، بی فرم، بخشی از سایت است که قرار است بزند زیر همه چیزهایی که در بخش های دیگر خوانده اید. این بخش به خلاقیت می پردازد. به شیوه های جدید روایت. به کانال های جدید ارتباط با مخاطبان. اگر گزارشی نوشته اید که از هیچ کدام از چیزهایی که در کتاب های کلاسیک روزنامه نگاری یا در این وبسایت خوانده اید تبعیت نمی کند اما اصطلاحا “جواب داده” و کلی هم موفق بوده، شیوه کارتان را برای ما بازگو کنید. این بخش متعلق به شما و فکر ها و ایده های بکر است.

 معرفی سایت سوپرژورنالیست (www.superjournalist.com)

“سوپرژورنالیست” خبرنگاری است که برای وبسایت و روزنامه ها مطلب بنویسد، به رادیو مصاحبه بدهد، برای تلویزیون گزارش تهیه کند و در اجرای یک پروژه مالتی مدیا دخیل باشد. اگر توانایی انجام همه اینها را دارید، به خودیِ خود “سوپرژورنالیست” هستید و این وبسایت به دردتان نمی خورد. اما اگر یکی از این کارها را بلدید اما از بقیه سررشته ای ندارید بد نیست در این وبسایت گشت بزنید و ببینید یک خبرنگار امروزی باید از آستینش چه فوت و فن هایی در آورد تا موفق باشد.

اما چرا این همه فوت و فن باید از آستین یک خبرنگار درآید؟

این روزها موسسه های خبری اغلب از طریق کانال ها یا خروجی های مختلف اخبار خود را به دست مردم می رسانند. مثلا، یک موسسه خبری ممکن است هم یک روزنامه چاپی داشته باشد و هم یک وبسایت و در همین حال اخبار خود را از طریق گوشی موبایل هم به دست مخاطبان برساند.

برای جلوگیری از دوباره کاری و به جای این که یک موسسه خبری چند خبرنگار را به یک حوزه بفرستد، این روزها، بسیاری از موسسه های خبری ترجیح می دهند به جای آن که برای هر کدام از کانال های رسانه ای شان تحریریه ای مجزا داشته باشند، خبرنگاران شان را چند رسانه ای تربیت کنند و تحریریه ای واحد با خروجی های مختلف داشته باشند. در شکل تازه، خبرنگارهای رادیو، تلویزیون و وبسایت با یکدیگر بهتر در ارتباط هستند و دیگر لازم نیست سه خبرنگار یک موضوع را سه بار پوشش دهند.

در محیط چند رسانه ای جدید همه، همه کاره اند و خبرنگاری موفق تر است که هم رادیو بشناسد، هم تلویزیون، هم وبسایت، هم گوشی موبایل، هم …

سوپرژورنالیست می کوشد راه و کار یک روزنامه نگار همه کاره را پیش روی خبرنگارهای جوان بگذارد. بخش گردآوری اخبار همان طور که از اسمش برمی آید به شیوه های گردآوری خبر پرداخته و همچنین پیدا کردن منابع خبر و مهم تر از آن حفظ ارتباط سالم با منابع.

بخش پایبندی ها به اصولی می پردازد که همه خبرنگارها ملزم به رعایت آن هستند. اصولی مثل دقت، تعادل، دوری از غرض ورزی و مهم تر از همه جلب اعتماد مخاطبان.

بخش روایت به خبرنگارها یاد می دهد که چه طور داستان تعریف کنند. داستان هایی واقعی و به یادماندنی که ممکن است به صورت گزارش متنی، رادیویی، تلویزیونی یا در قالب ترکیبی از متن، صدا، تصویر و گرافیک عرضه شوند.

ظرف های ثبت خبر همان قالب هایی است که قرار است با استفاده از آنها ماجراها را روایت کنیم. هر قالبی شکل خود را دارد و به درد محتوای خاص خود می خورد. در این بخش یاد می گیریم کجا از متن استفاده کنیم، کجا از عکس، کجا از صدا و کجا از نمودار و گرافیک.

در بخش روزنامه نگاری شهروندی به سراغ مردم می رویم که این روزها با موبایل شان مهم ترین حوادث روز را ثبت و منتشر می کنند. وبلاگ ها، فیس بوک و توییتر و کلا شبکه های اجتماعی همه شده اند محلی برای انتشار اخبار. در این بخش خواهیم خواند که آیا می شود به اخباری که روی فیسبوک و توییتر منتشر می شود اعتماد کرد؟

بخش خوب بنویسیم به خوب نوشتن اختصاص داده شده است. در دنیای خبرنویسی، بخشی از خوب نوشتن ساده نویسی است. بخش دیگرش پرهیز از جملات کلیشه ای مثل “در هاله ای از ابهام” است. بیشتر باید سعی کنیم همان طور که با دوستان مان حرف می زنیم بنویسیم تا هم ارتباطمان را با مخاطبان از دست ندهیم، هم آنها بفهمند که ما چه مینویسیم.

فرم، بی فرم، بخشی از سایت است که قرار است بزند زیر همه چیزهایی که در بخش های دیگر خوانده اید. این بخش به خلاقیت می پردازد. به شیوه های جدید روایت. به کانال های جدید ارتباط با مخاطبان. اگر گزارشی نوشته اید که از هیچ کدام از چیزهایی که در کتاب های کلاسیک روزنامه نگاری یا در این وبسایت خوانده اید تبعیت نمی کند اما اصطلاحا “جواب داده” و کلی هم موفق بوده، شیوه کارتان را برای ما بازگو کنید. این بخش متعلق به شما و فکر ها و ایده های بکر است.

در کتابخانه دیجیتال جزوه های روزنامه نگاری معتبر و بخش هایی از کتاب های روزنامه نگاری روز جهان را به زبان فارسی خواهید خواند.

سوپرژورنالیست یک بخش دیگر هم دارد: “موضوعی برای بحث.” در این بخش موضوعات روزِ روزنامه نگاری را به بحث می گذاریم. مثلا تا چه اندازه می شود به فیسبوک و توییتر اعتماد کرد. رونق این بخش به مشارکت شما بستگی دارد.

در نهایت، شاید بتوان گفت، سوپرژورنالیست خود روزنامه نگاری است که می کوشد درباره روزنامه نگاری و رسانه های نو گزارشی مفصل تهیه کند و این گزارش را در قالبی امروزی با در هم آمیختن متن، صدا، تصویر و مدول های آموزش از راه دور و مثال هایی به زبان فارسی در اختیار مخاطبانش بگذارد.

معرفی کتاب خبرنویسی پیشرفته به زبان ساده (نوشته احمد توکلی)

کتاب خبرنویسی پیشرفته به زبان ساده با ادبیاتی ساده به موضوع خبر و خبرنویسی پرداخته و ضمن بیان ابتدائیات خبرنویسی، در بخش دوم تکنیک‌های پیشرفته خبر را آموزش می‌دهد. تشبیه کار خبرنگارى به پخت‏وپز ماهى، ظاهراً مخاطبانى را هدف قرار داده است که هیچ آشنایى با مقوله خبرندارند – البته این مخاطب هم مورد هدف است – در حالى که مطالعه‏و تداوم و پى‏گیرى کتاب به مرور به ما نشان مى دهد که اگرچه زبان‏کتاب ساده و با مثال‏هاى زندگى روزمره بیان شده، امّا در نهایت سعى‏ شده است،اصول درست‏نویسى خبرى با توجه به پیچیدگى‏هاى کارخبرنگارى در این حوزه آموزش داده شود.

فهرست مطالب کتاب عبارتست از :

بخش اول: خبر، شکلات کاکائو/ یک پرس خبر/ مخلفات سفره خبر/ چیدن‏سفره خبر/ بایدها و نبایدهاى خبرنگارى/ مصاحبه خبرى/ اصول درست نویسى خبر

بخش دوم : هنر نوشتن/ قدرت نویسندگى خلاق/ تکنیک عبور/ بدون‏کلیشه؛ استفاده از واژه‏هاى گذار/ تکنیک هاى حفظ هیجان و اشتیاق/ موازى سازى/ جملات ساده براى بیان اطلاعات پیچیده/پایان خبر/ انواع پایان بندى

سبک هاى خبرى: سبک ساعت شنى(ساختار گیلاس زوجى)/ سبک گیلاس/ سبک وال استریت ژورنال/ سبک فصل بندى/ سبک فهرست نویسى/ سبک داستانى/ ساختار مناسب براى شبکه اینترنت / چهار ضلعى معیار / پیوست‏ها