آموزش فیلم برداری/ انتخاب دوربین

01c99071177f9490add873408b5cd026_L

فیلمبرداری یکی ازحرفه هایی است که بسیار پیچیده، فنی و توام با هنر است. امروزه دوربین‌های دیجیتالی به مدد تکنولوژی‌های روز، کار را بسیار آسان کرده است. فقط کافی است دوربین را روشن کرده و دگمه استارت را بزنیم اگر آدم منصفی باشید قبول خواهید کرد که فیلمبرداری کارش فقط روشن و خاموش کردن دوربین نیست بلکه کاری پیچیده، فنی و حرفه ای است.

انتظار برای سوژه وقت تلف کردن است. این شما نیستید که سوژه ای را به وجود می آورید. جریان زندگی در  یک خانه، محل کار، در خیابان یا در ماشین، همه و همه موضوع و سوژه هستند. همه چیز سوژه است، بستگی به نوع نگاه شما دارد. روزمره ترین اتفاق ها، وقتی با عینک دیگری دیده شوند، جالب و دیدنی می شوند. مهم تر از سوژه و موضوع، شیو‌ه‌ی پرداخته شدن به آن است.

مهم نیست از چه فیلم می‌گیرید، مهم این است که بدانید که این نگاه شماست که موضوعات را جذاب می کند. مهم این است که بدانید هر چه که با دوربینتان ثبت می کنید برای بینندگانی که در محل حاضر نبودند جذاب و جالب است.

انتخاب دوربین

ویژگی‌های یک دوربین مناسب:

–       به فرمت های رایج، تصویر را ضبط کنند. حداقل کیفیت مطلوب را فایل هایی با فرمت MP4 دارند. این فایل ها در عین با کیفیت بودن، کم حجم هستند، به سرعت منتقل می شوند و روی اکثر پخش کنند‌ه‌ها نیز پخش می‌شوند.

–       کیفیت ضبط صدای مناسب داشته باشد. معمولا دوربین هایی که حداقل کیفیت خروجی‌شانMP4  است، کیفیت خوب ضبط صدا بر روی تصاویر را دارند.

–       انتقال تصاویر از آنها به کامپیوتر یا مستقیم بر روی اینترنت آسان باشد. دوربین ها یا گوشی‌های دوربین داری که با کابل های نامتعارف به کامپیوتر متصل می شوند، معمولا دردسرساز هستند. رایج ترین اتصال، USB است که همه جا در دسترس است .

–       قابل حمل و حتی مخفی کردن باشند.

انواعحرکتهایدوربین

حرکت های دوربین به طور کلی سه نوع است ۱-  اپتیکی ۲-  انتقالی ۳-  حرکت روی دست

۱-  اپتیکی

همان حرکت زوم این zoom in و زوم بک zoom back است. در حرکت اپتیکی دوربین در جای خود ثابت است و از طریق لنز زوم دوربین تصویر به عقب و جلو می رود .

زوم این  : ZOOM IN

حرکت جلو برنده در محدوده ی کادر که با تغییر فاصله ی کانونی در لنز می‌باشد. که تصویر از زاویه ای باز به کادری با زاویه دید محدود تر و فشرده تر تبدیل می‌شود.

زوم بک  : ZOOM BACK

حرکت عقب برنده در محدوده ی کادر است که با تغییر فاصله ی کانونی در لنز می باشد. و بر عکس حالت قبل جهت ایجاد هیجان بصری و دادن اطلاعات گسترده تری به بیننده است.

۲-  انتقالی

حرکت انتقالی، خود بر دو نوع است ۱-  بر روی محور ثابت ۲-  بر روی محور متحرک

حرکت انتقالی بر روی محور ثابت:

۱-  حرکت در راستای محور عمودی tilt تیلت.

۲-   حرکت در راستای محور افقی pan پن .

پر کاربرد ترین محور ثابت سه پایه است زمانی که دوربین را به طرف بالا و پایین حرکت می‌دهیم عمل تیلت را انجام   می دهیم و زمانی که دوربین به سمت چپ و راست حرکت کند به آن پن می گوییم .

پن بر چهار نوع دسته بندی می شود :

پن مروری : یعنی دوربین از نقطه ای شروع به حرکت کند و با سرعت ثابت به حرکت ادامه دهد و در نطقه پایانی ثابت شود این حرکت برای آشنایی بیننده با محیط، کاربرد دارد مثل مرور کردن نمای ساختمان های یک شهر.

پن تعقیبی: در این حرکت سوژه به هر طرفی حرکت کند دوربین آن را همراهی و تعقیب خواهد کرد .

پن کنکاشی: در پن کنکاشی هر اتفاقی که برای بیننده مهم تر است دنبال می‌شود. مثلا در فوتبال توپ دنبال می‌شود ولی اگر خطایی اتفاق افتاد دوربین توپ را رها کرده روی بازیکن نگه می‌دارد و زمانی که داور سر برسد تصویر از بازیکن به داور منتقل می شود و به همین صورت…

سویچ پن: دوربین بین دو سوژه با سرعت پن را انجام می دهد به طوری که فاصله بین دو سوژه به خاطر سرعت دوربین محو و نا‌مشخص می شود مثل زمانی که بخواهیم از گفتگوی دو نفر با یک دوربین تصویر بگیریم.

تیلت ( Tilt ): تیلت حرکت عمودی سر دوربین به طرف بالا یا پایین بر روی محور سه پایه است و در موارد ذیل به کار  می رود:

به حرکت تیلت به بالا تیلت آپ ( Tilt up ) و حرکت تیلت به پایین تیلت دان ( Tilt Down ) گفته می‌شود.

موارد استفاده از این روش:

۱-  نمایش ارتفاع یا عمق یک موضوع بزرگ همانند حرکت بر روی طبقات یک آسمان خراش یا نمایش تدریجی عمق یک دره

۲-  نشان دادن عظمت و بزرگی موضوع مثل حرکت ازروی دم تا سر فیل یک دایناسور

۳-  ارتباط بین اجزاء یک موضوع و یا ارتباط بین دو شیء

۴-  نمایش کلیت یک شیء یا نمایش جزئیات یک سوژه مثل حرکت از روی کفشهای یک انسان تا سر وی، حرکت روی دست . این حرکت ساده، آسان و آماتوری امکان می دهد تا برای تصویر برداری سریع و خبری ، فیلمبردار یا تصویر بردار آماده و مجهز باشد. در این حرکات باید مراقب تکانهای شدید دست و شانه و همچنین حرکات پاها که به راحتی به دوربین منتقل می شوند، بود. از حرکت روی دست نباید برای راحتی کار استفاده کرد، باید دانست که به جز در موارد خاص نباید دوربین را از روی سه پایه باز کرد. حرکت روی دست می تواند تمام حرکات سه پایه و انتقالی را انجام دهد. به علاوه می تواند نقطه دید بازیگران در حال حرکت و راه رفتن را تقلید کند. گاهی برای بهتر شدن این حرکت از وسیله ای به نام شولدر (shulder)  یا دوشی استفاده میشد، ولی امروزه از وسیله دیگری بنام استدی کم (stady cam) که مجهز به یک مونیتور کوچک می‌باشد استفاده      می‌شود که لرزش ها و تکانهای شدید بدن فیلمبردار توسط بازوهای متفاوتی که بر روی نقاط مختلف بدن فیلمبردار نصب شده است به حداقل ممکن می‌رسد. این وسیله در اندازه های گوناگونی برای دوربین‌های هندی کم تا دوربین های حرفه ای ساخته شده است.

منبع : جزوه آموزش جامع فیلم برداری