نورپردازی در عکاسی

3fa5dd63975726f36e45afc640b9eee3_L

یکی از از نکات مهم برای اینکه یک عکس حرفه ای قلمداد شود  یا خیر، نور پردازی در عکاسی است ، شما با نور پردازی مناسب می توانید با یک دوربین نه چندان حرفه ای ، عکس های حرفه ای و زیبایی بگیرید.

 نور پردازی سه نقطه ای

نور پردازی سه نقطه ای آنقدر در عکاسی و به خصوص فیلمبرداری مورد استفاده قرار می گیرد که فرا گرفتن آن برای هر کسی که در این حرفه کار می کند امر بدیهی به نظر می رسد.

نور سه نقطه شامل: نور کلیدی، نور پر کننده و نور پشتی است.

نورِ کلیدی نور اصلی شماست، معمولا در زاویه ۴۵ درجه نسبت به سوژه عکاسی قرار می گیرد و رو به پایین است. همانطور که از نام آن پیداست نور اولیه شماست که بیشتر روشنایی سوژه شما را فراهم می کند و چون نور شدیدی است سایه های پر رنگی هم روی سوژه ایجاد می کند.

نور پر کننده با زاویه ۴۵ درجه از سوژه در جهت مخالف نور کلیدی قرار می گیرد و معمولاً سه حالت برای تنظیم شدت نور دارد. وظیفه نور پرکننده جلوگیری از بوجود آمدن سایه های تیره است.

نور پشتی ؛از پشت سر و بالا رو به پایین به سمت سر و شانه های سوژه شما می تابد. البته اگر با زاویه ای تا ۴۵ درجه نسبت به سوژه قرار گیرد مقداری هاله های نورانی ایجاد می کند که سوژه شما را از پشت سر جدا می کند و به اصطلاح سوژه از پشت زمینه می کند. و حتی اگر پشت زمینه خوبی دارید می توانید نور پشتی را به سمت آن بچرخانید. به خصوص اگر پشت زمینه شما دارای برجستگی ها و فرو رفتگی هایی باشد نتیجه خوبی خواهد داشت. و برای فیلمبرداری از یک مصاحبه معمولا نورپردازی را به این روش انجام می دهند تا فرد مصاحبه کننده راحت باشد چون در این گونه مواقع راحتی سوژه به زیبایی صحنه اولویت دارد. با تنظیم درست نور پشت زمینه و مقداری خلاقیت می توانید در یک انبار شلوغ یا گاراژ منزل خود عکس های زیبایی بگیرید.

یکی از جاهایی که لزوم وجود نور پشت زمینه بیشتر احساس می شود هنگامی است که از یک فرد با موهای تیره رنگ و با پشت زمینه تیره عکس می گیرید بدون نور پشت زمینه موها در پشت زمینه محو خواهد شد و چهره فرد در تصویر جلوه لازم را نخواهد داشت.

نور را متمرکز یا پراکنده استفاده کنیم؟ در گذشته از نور هایی با شدت زیاد و به صورت متمرکز استفاده می شد که درخشندگی زیادی در یک ناحیه ایجاد می کرد ولی امروزه معمولا از پخش کننده ها استفاده می کنند تا نور یکنواخت تری داشته باشیم و صحنه ملایم تر شود بعضی ها نور کلیدی را در پشت یک چتر سفید قرار می دهند و کار هایی از این قبیل تا نور ملایم تری فراهم شود. اما این  خلاقیت شماست که کلید اصلی یک نور پردازی زیبا و هدف مند است.

تابش نور از پشت (Backlighting):

روش دیگری است که در نورپردازی استفاده می‌شود و روشن‌ترین منبع نوری به شمار می‌رود. در این روش، منبع تابش نور از قسمت پشت سوژه تابیده و برای ایجاد سایه‌ استفاده می‌شود. تابش نور از پشت می‌تواند یک عکس زیبا ارایه دهد یا اینکه با عملکرد معکوس، یک عکس زیبا را به طور کامل خراب کند. با کمک این تکنیک است که تصویری تیره از درخت نخل را روبه‌روی غروب خورشید می‌توان ثبت و آن را به عکسی زیبا تبدیل کرد. اگر به ‌‌جای درخت نخل از یک انسان که در مقابل غروب خورشید ایستاده استفاده شود نتیجه همانی خواهد بود که برای درخت نخل ایجاد شده است به این معنی که سوژه به ‌طور کامل تیره خواهد شد. به این ترتیب دو عکس که با یک تکنیک نورپردازی گرفته شده است به ‌طور قابل ملاحظه‌ای تفاوت خواهند داشت. در زمان Backlighting برای روشن‌تر کردن قسمت جلو سوژه و برجسته کردن برخی فضاها یا اشیا، عکاس می‌تواند از فلاش اجباری (fill-in flash) استفاده کند . فلاش اجباری همان فلاش دوربین است که شدت نور آن قابل کنترل نیست و برای تابش مستقیم نور استفاده می‌شود.

تحت امر خورشید نباشید

استفاده از تنظیمات اتوماتیک برای عکاسی رو به خورشید باعث می شود سوژه شما ضدنور شده و صورتش تیره گردد. زیرا دوربین سعی می کند به شکلی روشنایی زیاد پس زمینه را جبران کند و در نتیجه مدت زمان نور دهی یا exposure  را کاهش می دهد. البته عکاسی از افراد هنگامی که خورشید روبروی آنها قرار دارد، می تواند مشکل ضد نور را تا حد زیادی حل کند، اما بگذارید راه حل دیگری را هم معرفی کنیم:

در صورتی که منظره پشت سر سوژه تان را دوست دارید و نمی خواهید آن را از دست بدهید (مانند ساحل دریا)، اما خورشید هم در همان سمت قرار دارد و پشت سر او قرار می گیرد، مشکل را با فلش زدن هنگام عکس گرفتن حل کنید. به این صورت که در تنظیمات، فلش را از حالت Auto روی حالت forced قرار دهید. این گونه مشکل کاهش نور دریافتی از صورت سوژه به دلیل کاهش زمان نوردهی را هم حل کرده اید.

زود بیدار شوید، دیر بخوابید

تمام عکاسی درباره نقاشی با نور است. نور چیزی است که به تصاویرتان کنتراست، شکل و بافت می دهد. و بهترین نور معمولا متعلق به دو بخش از روز است که خورشید در پایین ترین مکان خود در آسمان قرار دارد. در چنین مواقعی از روز خورشید نقش طولانی تر و مهمتری بر عهده دارد: سایه های بسیار شدید که جزئیات کوچک را پوشانده و بافت سوژه را دست خوش تغییر می سازند.

با عکاسی در صبح زود و نزدیک غروب آفتاب، شما به نتایج بسیار جالبی دست خواهید یافت که در طول روز قابل مشاهده نیستند. در طول روز و به خصوص هنگام ظهر، شما بیش از آنکه سرگرم لذت بردن و استفاده از سایه ها برای جذابیت بخشیدن به عکس تان باشید، باید مشغول سر و کله زدن با نور ورودی به دوربین و حل مشکلاتی چون ضدنور یا تیره شدن عکس ها شوید.